Voordat je verder leest...

Wil jij meer rust & overzicht in je werkdag?

Ontdek met 10 meerkeuzevragen wat jou tegenhoudt om meer rust en overzicht in je werkdag te creëren én wat de eerste stap is om daar iets aan te veranderen!

Foto’s op je telefoon opruimen & organiseren


Heb je tienduizenden foto’s op je telefoon en vraag je jezelf af waar je in hemelsnaam moet beginnen met deze opruimen en organiseren? Geen zorgen, ik deel een aantal praktische tips met je voor het opruimen & organiseren van de foto’s op je telefoon!

Begin met foto’s verwijderen

Voordat je gaat nadenken over hoe je foto’s wilt organiseren op je telefoon – begin met opruimen. En met opruimen bedoel ik: de foto’s die je niet meer wilt bewaren verwijderen. Waarschijnlijk staan er genoeg foto’s tussen die je helemaal niet (meer) hoeft te bewaren. Een aantal tips bij het verwijderen van foto’s:

  • Doorloop eerst de foto’s die je via WhatsApp ontvangen hebt. Als jij foto’s hebt ontvangen van iets waar je helemaal niet bij was – dan hoef je de foto ervan waarschijnlijk ook niet te bewaren.
  • Doorloop ook je screenshots. Een screenshot maak je meestal óf om iemand te informeren over iets (en kan dus weg), óf omdat je er zelf nog iets mee wilt doen. In dat laatste geval raad ik je aan om hetgene je wilt doen als taak te zien en te bewaren op de plek waar je een planning voor jezelf maakt. Maak je digitaal een planning (bijvoorbeeld in Todoist – lees mijn blog over deze app) dan kun je de foto ook nog bij de taak bewaren als dat handig is.
  • Verwijder “dubbele” foto’s. Heb je de gewoonte om bij gebeurtenissen altijd 2 of 3 foto’s ervan te maken? Dan heb je waarschijnlijk een boel foto’s die allemaal vrij erg op elkaar lijken. Kies de mooiste uit en verwijder de rest, zodat je meer unieke foto’s overhoudt.
  • Bewaar alleen foto’s die jij belangrijk vindt om te bewaren en wees daar kritisch op. Waar word je blij van en wat vind je leuk om over een jaar terug te kijken? Bewaar dat. Over het algemeen wil je liever foto’s bewaren van mensen dan van plaatsen; dat zijn vaak meer twaalf-in-een-dozijn foto’s terwijl foto’s van mensen vaak niet vervangbaar en te herhalen zijn.

En nog een extra tip: leer jezelf aan om regelmatig even door je foto’s heen te gaan. Bijvoorbeeld elke maand. Je kijkt dan even terug en gooit alles weg wat al niet (meer) relevant of belangrijk om te bewaren is.

Maak minder foto’s

Jaren geleden, in de tijd dat je nog een camera mee op vakantie nam in plaats van alleen een smartphone, kon ik tienduizenden foto’s op één vakantie maken. Elke bezienswaardigheid moest vanaf elke hoek gefotografeerd en ik moest overal mee op de foto. (Dat laatste zal vast ook aan mijn toen nog wat jongere leeftijd gelegen hebben.) Resultaat: na een vakantie waren er letterlijk tienduizenden foto’s om te doorlopen om die éne leuke foto te vinden. Waardoor je niet zo snel “even” naar de foto’s gaat kijken – en het maken van een fotoalbum wordt er ook echt niet leuker op.

Sindsdien heb ik mezelf aangeleerd om niet te veel foto’s te maken. Ik houd hierbij grofweg het volgende voor mezelf aan:

  • Van bepaalde ervaringen, bezienswaardigheden of mooie landschappen maak ik één foto van één ding.
  • Alleen van mensen maak ik meerdere foto’s
  • Heb ik veel foto’s gemaakt, bijvoorbeeld omdat ik op vakantie ben, dan loop ik aan het eind van de dag direct de foto’s door en verwijder degene die ik niet zo spannend vind. De foto’s waar ik niet zo florisant op sta gaan weg, of als ik toch een paar foto’s van dat ene gebouw heb gemaakt dan gooi ik een deel weg.

Maak backups van je foto’s

Weet je wat nog erger is dan te veel foto’s hebben? Geen foto’s meer hebben. Zeker foto’s van vakanties, van (groepen) mensen, van uitjes en vergelijkbare gebeurtenissen kun je niet zo makkelijk opnieuw maken. Die wil je dus niet kwijtraken. Zorg er daarom voor dat je foto’s altijd op 2 plekken staan, of zelfs op 3. Vervalt één van de plekken, dan weet je zeker dat ze nog op andere plekken staan. Ik doe dat als volgt:

  • Foto’s maak ik op mijn telefoon, dus daar staan ze op.
  • Ik heb een iPhone, betaal € 0,99 per maand en daarvoor maakt Apple een back-up in de cloud van al mijn foto’s. Zo kan ik foto’s eigenlijk niet snel kwijtraken, want ze staan nog online.
  • Ik verplaats zelf +/- 1x per maand of twee maanden mijn foto’s naar mijn laptop, waar ik de meest waardevolle / mooiste bewaar. Kan ik niet bij mijn telefoon én Apple account om welke reden dan ook – dan heb ik ook deze handmatige derde backup nog.

Foto’s op je telefoon verder organiseren

Zijn je foto’s opgeruimd, maak je minder foto’s en heb je een backup ingesteld? En wil je de foto’s op je telefoon nog verder organiseren?

Vraag jezelf dan eerst het volgende:

Waarom wil je de foto’s organiseren? Wat wil je ermee bereiken?

Je kunt foto’s heel mooi organiseren, maar als dat geen doel heeft dan ben je tijd kwijt aan al dat organiseren terwijl het je niets oplevert. De foto’s verder organiseren heeft vooral zin als je nu vaak naar foto’s zoekt en deze niet makkelijk terug kan vinden. Denk aan:

  • Foto’s die je later in een fotoalbum wil zetten (bijvoorbeeld een album van je jaar)
  • Foto’s die je nog op social media wilt delen
  • Foto’s die je nog aan iemand wilt laten zien
  • Foto’s die je voor een specifiek doel nodig hebt, bijvoorbeeld foto’s die je voor je werk maakt op je privé telefoon

Persoonlijk organiseer ik de foto’s op mijn telefoon niet, omdat ik er geen reden voor heb. Wel zou je het in sommige gevallen tijdelijk kunnen overwegen. Bijvoorbeeld:

  • Je wilt iemand verrassen en zoekt daarvoor leuke foto’s van die persoon. Om deze bij elkaar te zien zet je ze in een map, zodat je later snel de leukste kunt kiezen.
  • Je wilt bepaalde foto’s vergelijken, bijvoorbeeld van hoe je planten groeien, je kinderen veranderen of je huis verbouwing vordert.

Is de verbouwing klaar of de verrassing voorbij, dan kan de map in principe weer weg.

Hopelijk kun je hieruit advies en inspiratie halen voor organiseren van jouw foto’s. Kun je meer tips en concrete stappen gebruiken om al je papieren en documenten op te ruimen, zowel fysiek als digitaal? Dan is mijn online cursus Papieren en documenten op orde misschien iets voor jou!

 

Meld je aan voor mijn e-mails en krijg gratis toegang tot het Stappenplan Beginnen met Opruimen!

Wil je graag opruimen, maar ga je nooit aan de slag? Of begin je wel eens, maar loop je dan altijd vast? Ik ga jou helpen! In 8 stappen ga je jouw huis opruimen. Alle stappen vind je in een praktisch PDF stappenplan. Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt daarbij gratis toegang tot het stappenplan:

Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"

Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!

Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.

Plaats een reactie