De 3 belangrijkste stappen van structuur aanbrengen

Wil je beginnen met meer structuur aanbrengen? Dan zijn de onderstaande 3 stappen wat mij betreft het belangrijkste om mee te beginnen, op welk gebied in je leven dan ook. Of het nu gaat om je mailbox, documenten, planning of huis; en of je dit nou wilt doen voor werk of privé: dit is de basis. Dit zijn de 3 stappen waar ik bij zweer, waar ik 300% achter sta en die ik iedereen aanraad.

Lees verder

Digitaal archiveren: mijn tips + aan de slag in 5 stappen

Laptop waarop je kunt digitaal archiveren

Ik deel mijn tips voor het organiseren en digitaal archiveren van documenten! Digitaal archiveren is eigenlijk gewoon het slim ordenen en opslaan van al je digitale spullen, zodat je ze makkelijk terugvindt wanneer je ze nodig hebt. Ik deel 5 tips voor hoe je dit goed aanpakt en hier een blijvende gewoonte van maakt, en hoe je hier in 5 stappen mee aan de slag kunt gaan.

Lees verder

Weekly review (GTD): Zo houd ik dit al jaren vol

Het Getting Things Done Werkboek is een praktisch werkboek om aan de slag te gaan met de Getting Things Done methode. Lees wat ik ervan vond!

Al jaren doe ik een weekly review. Een weekly review betekent simpelweg dat je wekelijks een moment neemt om de afgelopen week af te ronden, alle openstaande zaken aan te pakken en de komende week te plannen. Het is onderdeel van de Getting Things Done methode (ook wel GTD methode) uit het gelijknamige boek Getting Things Done. Soms krijg ik de vraag: Hoe komt het dat je zo’n weekly review al jaren volhoudt? In deze blog leg ik dit uit, voor als jij op een goede manier met de weekly review wilt starten, of als je dit al probeert te doen maar het niet goed lukt om vol te houden.

Lees verder

Effectief toepassen van tips uit zelfhulpboeken: zo doe je dat

Ik lees heel veel, en ook aardig wat non-fictie. Dat zijn dan vaak managementboeken, zelfhulpboeken of hoe je ze ook wilt noemen. Uit dit soort boeken haal ik vaak interessante tips en adviezen die ik graag wil uitproberen of toepassen in mijn eigen werk of privéleven. In deze blog deel ik met je hoe ik ervoor zorg dat ik echt met deze adviezen aan de slag ga, zodat ik ze niet na één keer lezen gelijk weer vergeet.

Lees verder

Spullen organiseren: tips voor organizers, bakjes, lades en meer

Stapel met T-shirts uit de kledingkast

Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd: die uitspraak ken je ongetwijfeld. En of ‘ie nu wel of niet voor iedereen op gaat; voor mij geldt dit in ieder geval wel. Ik vind het heerlijk als alle spullen netjes op hun eigen plek liggen. En dat betekent écht niet dat altijd alles perfect opgeruimd is. Ik kan ook echt goed rommel maken. Maar na een paar dagen organiseer ik alles weer graag terug op z’n plek. In deze blog deel ik mijn tips voor spullen organiseren en het goed terug kunnen vinden van je spullen, en mijn favoriete organizers, bakjes, ladeverdelers en meer!

Lees verder

Een vergadering voorbereiden en opvolgen: dit is hoe ik het doe

Een vergadering voorbereiden en een vergadering opvolgen: twee taken die soms niet meer dan vijf minuten hoeven te duren, maar die ervoor zorgen dat je vergaderingen een stuk nuttiger worden (want je weet waarvoor je komt) én dat je beloftes nakomt die je hebt gedaan tijdens een vergadering. Ik leg je uit wat de (simpele) stappen zijn die ik zet om voorbereid én niet vergeetachtig te zijn.

Lees verder