9 time management tips voor je werkdag op kantoor

Wil jij je werkdagen op kantoor of thuis efficiënter besteden? Mis je rust en overzicht in je werkdagen? Dan kunnen time management tips helpen! Ik zie time management als een waardevolle (en onmisbare) stap in het pakken van de controle over je werkdagen, zodat je meer rust ervaart, proactiever kunt werken en zo goed mogelijk werk kunt leveren, zonder die continue stress en gejaagdheid. En ik help je graag om “time management” leuk en haalbaar te maken! In dit artikel deel ik 9 basis time management tips die je wat mij betreft altijd, elke werkdag zou moeten volgen om grip te hebben op waar je tijd naartoe gaat.

Lees verder

Planning maken in Excel in 5 stappen + gratis template

Excel planning

Excel wordt ondergewaardeerd als hulpmiddel. Het wordt vaak gezien als iets ouderwets zonder de spannende functionaliteiten die veel planning apps tegenwoordig hebben. Maar ik ben groot fan van Excel en mijn planning maken in Excel doe ik al jaren. Het werkt voor mij perfect om overzicht te creëren en de controle te pakken over wat ik moet doen in een werkdag. Ik zie een aantal grote voordelen aan het maken van je planning in Excel (maar ook zeker een paar nadelen). Die deel ik met je, en ik vertel je uiteraard ook hoe je aan de slag kunt gaan met je planning in Excel, én ik deel een gratis Excel planning template met je om zelf aan de slag te gaan.

Lees verder

Nee zeggen op werk: makkelijker gezegd dan gedaan (mijn tips)

Groene plant

Niet voor iedereen is nee zeggen op het werk gemakkelijk. Als buitenstaander is het makkelijk om te zeggen “je moet gewoon vaker nee zeggen”. Als het gaat om nee zeggen tegen taken, is het vaak niet eens zo dat je nee wilt zeggen omdat je het niet wilt doen. Het past gewoon écht niet in de planning en je wilt niet overwerkt raken. Dan is het niet per se een kwestie van nee zeggen, maar ook van prioriteiten stellen, keuzes durven maken en verder vooruit plannen. Ik deel mijn tips en advies voor het nee zeggen tegen taken op je werk.

Lees verder

Prioriteitenlijst: bepaal de belangrijkste taken en werk proactiever

Muji notitieboek met blauwe HEMA pen

Als je onrust ervaart op je werk, dan is het gemakkelijk om te denken dat dit komt door een gebrek aan tijd. Maar eigenlijk is het een gebrek aan prioriteit. Doordat je geen overzicht hebt of geen keuzes durft te maken, weet je niet wat het belangrijkste is, en dus ook niet wat je net zo goed even voor uit kunt schuiven of waar je beter je grenzen moet aangeven. Door te werken met een prioriteitenlijst, dwing je jezelf om te kiezen wat het belangrijkste is en wat daarna. Zo pak je de controle over je eigen planning en werkdag.

Lees verder

De inbox zero techniek: dit is het en zo ga je ermee aan de slag

Inbox zero op laptop met notitieboek

Mijn controversiële mening: Ik houd van e-mail. Máár: ik houd niet van álle e-mail. E-mail is een extreem handig medium, maar het is niet voor alles geschikt. (Denk: die hele gevoelige discussie, of het eindeloos heen-en-weer-gemail over pietluttige details.) Maar om iemand anders op de hoogte te brengen of om een vraag te beantwoorden, zónder iemand te storen bij waar hij of zij op dit moment mee bezig is, is e-mail ideaal. Desondanks heeft niet iedereen dezelfde standaarden én is het heel makkelijk om per mail iets “over de schutting te gooien”. Inbox zero als leidraad aanhouden helpt dan om het overzicht te bewaken en ervoor te zorgen dat er geen mails tussen wal en schip vallen. Maar wat is inbox zero precies en hoe ga je ermee aan de slag?

Lees verder

Korte termijn planning voor je werk: zo ver moet je vooruit plannen

Daily journal en to do lijst

Een korte termijn planning maken brengt rust en overzicht aan in je werkdag. Je weet wat je wilt doen en wat je kunt verwachten. Je kunt aan verwachtingsmanagement doen: wat past nog wel in de planning en wat niet? Je kunt prioriteiten stellen: wat zijn de belangrijkste dingen, waar ga ik mee beginnen? Maar tegelijkertijd kun je ook doorslaan in plannen: heel veel bezig zijn met de planning en vervolgens niks uitvoeren. Hoe vind je daarin een balans? Wanneer is een planning korte termijn? Hoe ver plan je vooruit en wat is de ideale lengte van een planning? Ik help je bepalen over welke periode je jouw korte termijn planning het beste kunt uitsmeren.

Lees verder

Omgaan met de planning fallacy: 4 tips om haalbaarder te plannen

HEMA to do notitieboek, koffie en horloge

Planning fallacy betekent letterlijk vertaald een “planning misvatting”. En dat is precies wat het is. Iets waar iedereen – ja, ook jij en ik – kan intrappen als je gaat plannen. In deze blog leg ik je uit wat de planning fallacy is, hoe ik hierover denk én hoe je er rekening mee houdt, zodat je er vanaf nu minder gevoelig voor gaat zijn.

Lees verder