Voordat je verder leest...

Wil jij meer rust & overzicht in je werkdag?

Ontdek met 10 meerkeuzevragen wat jou tegenhoudt om meer rust en overzicht in je werkdag te creëren én wat de eerste stap is om daar iets aan te veranderen!

11 manieren om te relaxen

Soms is het goed om even rustig aan te doen. Om even niet te stressen en niet te denken aan die honderdduizend dingen die we nog willen of moeten doen. Om even aan niets te denken en je hoofd leeg te maken. Om even te relaxen! Daarom 11 manieren to relax.

#1 In bad gaan

Misschien wel de meest bekende “relaxmethode” maar daarom niet minder succesvol: kruip in bad. Kaarsjes aan, bruisbal in bad, maskertje op, boek erbij en you’re set to relax.

#2 Een boek of tijdschrift lezen

Voor lezen maak ik niet vaak tijd. Juist daarom is het goed om dat nu eens wel te doen. Tenzij je een grondige hekel hebt aan lezen natuurlijk, maar wat ben je hier dan aan het doen?! Lees fictie om je even alleen maar druk te maken over de problemen van een ander of lees een leerzaam boek als je toch het gevoel wilt hebben zinvol bezig te zijn. Of lees een tijdschrift.

#3 Hardlopen

Sinds ik “hardlopen” weer een serieuze hobby noem werkt het ook verbazingwekkend goed als methode om mijn hoofd leeg te maken. Klinkt gek, rennen om tot rust te komen, maar geef het eens een kans. Als ik heel veel stress heb trek ik mijn hardloopschoenen aan and off I go. Als ik terugkom ben ik moe, maar ook een stuk minder gestrest.

#4 Vrienden of familie bezoeken

Ga thuis weg. Weg van de plek waar al die stress is. Weg van die schoolboeken en weg van je laptop. Ga naar iemand anders toe! Je hebt geen kans om iets aan de stress te doen, dus het enige wat je wel kunt doen op dat moment is alles laten voor wat het is.

#5 Puzzelen

Klinkt misschien saai, maar ik vind het leuk. Een puzzel van duizenden stukjes maken. Doordat je je focust op het vinden van dat ene stukje of die ene plek waar het stukje past, heeft je hoofd geen tijd om aan iets anders te denken. Resultaat: je wordt er rustig van.

#6 Wandelen

Ik kan uren volpraten over de hekel die ik heb aan lopen. Ik pak voor alles wat verder dan tien meter weg is honderd keer liever de fiets. Waarom? Ik weet het niet. Misschien omdat ik dan het tempo kan aanhouden dat ik zelf wil. Maar dat is lopen met een doel, ergens naartoe lopen. Wandelen daarentegen, lopen zonder dat doel, kan ik wel waarderen. Jas aan (of niet), naar buiten en “we zien wel waar we heen gaan en wanneer we weer terug zijn”. Daar word ik wel rustig van en dat kan ik wel waarderen. Zo op z’n tijd.

#7 Een film of serie kijken

Film of serie op, op bank of bed liggen en relax… Net als met het lezen van fictie, hoef je je hier alleen maar druk te maken over de problemen van een ander. Daarom kijk ik ook het liefst een feelgoodfilm, dan worden de problemen uiteindelijk altijd opgelost. En denk ik dat het bij mij ook wel goed komt…

#8 Opruimen

Waar ik ook heel rustig van kan worden is opruimen. Ik ben enorm goed in rotzooi maken, maar ik kan er ook helemaal gek van worden en dan kan het dus maar beter zo snel mogelijk opgeruimd worden. Er kan altijd wel iets beter opgeruimd worden. Als het geen vloer, bed of tafel is, dan wel een kledingkast, bureaulaatje of boekenkast…

#9 Surfen

Een fijne manier om even aan andere dingen te denken is om gewoon lukraak op internet te surfen. Blogs lezen, doorklikken van artikel naar artikel, websites als 9GAG, StumbleUpon, Tumblr en ga zo maar door bezoeken… Simpelweg alles doen wat geen nut heeft, maar wel leuk is!

#10 Slapen

Ben je echt uitgeput, dan is slapen ook altijd fijn. Kruip in bed, zet de wekker over een uur of twee en doe even een dutje. Of ga gewoon liggen en denk aan leuke dingen. Bijvoorbeeld dat je op het strand in het zonnetje ligt.

#11 Sfeer creëren

In een fijne sfeer kan ik goed relaxen. Dus: megagrote kop thee bij de hand, geurkaarsjes aan, sfeerlicht aan, comfortabele kleding en op een fijne plek zitten. Met als persoonlijke favorieten het bed en de bank. Of in de hangmat in het zonnetje. Voetjes omhoog en vooral de komende uren niet van die plek af komen.

Waarmee kom jij tot rust? Wat is voor jou “relaxen”? Ik ben benieuwd! Ik kruip in ieder geval in bad. Fijne zondag!

 

Ontvang gratis tips en updates (incl. 30 tips voor meer rust in je hoofd!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus de checklist met 30 tips voor meer rust in je hoofd!

Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"

Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!

Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.

13 gedachten over “11 manieren om te relaxen”

  1. Wandelen is echt mijn afschakelmoment! Ik ben niet zo van het sporten, maar wandelen vind ik heerlijk!! Wat een mooi blog heb je trouwens! Ik volg je nog niet zo lang. Maar wilde het je toch even zeggen!

    Beantwoorden
    • Toevallig! Ik doe het wel regelmatig maar dan is het meer “even wegstoppen”, mijn kastjes etc. kunnen best weer een opruimbeurt gebruiken ;-)

      Beantwoorden
  2. Wat een leuke en fijne tips! Ik heb altijd respect voor mensen die kunnen blijven hardlopen, ik ontspan liever door lekker in bad te liggen met geurkaarsjes en fijne muziek!

    Beantwoorden

Plaats een reactie