Er zijn niet veel dagen waarop ik géén takenlijst maak. Ik vertel je waarom ik dat altijd doe én wat de zes stappen zijn waarmee jij ook aan de slag kunt gaan met een handige takenlijst maken!
Waarom een takenlijst maken?
Er zijn drie redenen waarom ik elke dag werk met een takenlijst:
Een takenlijst geeft overzicht
Een takenlijst zorgt ervoor dat ik precies weet wat me allemaal te doen staat. Ik weet wat ik wil doen – en wat ik vandaag wil doen. Daardoor is het veel gemakkelijker om ermee aan de slag te gaan. Ik hoef niet steeds te onthouden wat ik nog wilde doen of me opnieuw af te vragen wat ik ook alweer bedacht had te willen doen.
Het zorgt ervoor dat je niets vergeet
Je hersenen zijn héél slecht in dingen bewaren. Ze zijn supergoed in nieuwe ideeën bedenken – maar niet in ze opslaan. Gemiddeld kunnen ze maar vier stukken informatie tegelijk bewaren – en dat zijn niet alleen taken, maar alle informatie die in jouw richting komt.
Een takenlijst maken helpt je hersenen dus een handje. Het zorgt ervoor dat je minder in je hoofd hoeft te bewaren – waardoor de kans veel kleiner wordt dat je iets vergeet.
Je krijgt meer gedaan als je weet wat je wilt doen
Als je precies weet wat je te doen staat, is het makkelijker om aan de slag te gaan. Je hoeft het niet te bedenken, maar alleen stap voor stap uit te voeren. En dat scheelt veel gedoe en tijd. Waardoor je ook veel meer gedaan kunt krijgen op een dag.
Doe jezelf dus een plezier – en ga aan de slag!
Takenlijst maken in 6 stappen
Dit zijn de zes stappen die ik je aanraad om een succesvolle takenlijst te maken:
#1 Doe een braindump voor je takenlijst
Ik vertelde je net al hoe slecht je hersenen zijn in dingen bewaren – en hoe goed ze zijn in ideeën bedenken. Daar gaan we gebruik van maken bij deze eerste stap.
Pak pen en papier en schrijf alles op wat er in je hoofd zit dat je mogelijk nog moet of wilt doen. Het maakt niet uit hoe groot of klein het is, en of je het vandaag of in de verre toekomst wilde doen.
#2 Bepaal wat een taak is
Nadat je alles hebt uitgeschreven, kun je jezelf de volgende vraag stellen:
Moet ik hier nu wat mee doen?
Is het een taak die jij moet uitvoeren (en niet zo maar een onconcrete gedachte) en wil je die taak vandaag gaan uitvoeren?
Zo ja, dan zet je ‘m op je takenlijst. Zo nee, dan neem je hem niet mee naar je takenlijst voor vandaag.
#3 Bedenk hoeveel tijd het kost
Je hebt nu een basis takenlijst gemaakt. Om te bekijken of het realistisch is om de taken die op je takenlijst staan, vandaag ook echt te doen, is het zinvol om te werken met tijdsinschattingen.
Schat voor elke taak in hoe lang je denkt erover te gaan doen en zet dat bij op je takenlijst.
Bekijk nu hoeveel tijd je hebt om vandaag je taken te voltooien en zet dat naast je tijdinschattingen. Als je meer tijd in hebt geschat dan je hebt om taken te voltooien – dan moet je wat taken van je takenlijst schrappen. Komt het wel goed uit? Dan is je takenlijst zo dus goed!
#4 Bepaal wat prioriteit heeft
Nu je weet wat je wilt doen – is het zinvol om te bepalen wat je als eerste wilt gaan doen.
Wat is het belangrijkste om te doen?
Zet de dingen die je ECHT gedaan wilt krijgen bovenaan je takenlijst en doe die ook eerst – want dan weet je zeker dat je die gedaan krijgt, ongeacht wat er verder nog tussendoor komt op je dag.
#5 Maak van je takenlijst een planning
Tijd om van je takenlijst ook echt een planning te maken! Nu je weet wat je wilt doen, hoeveel tijd dat kost, en in welke volgorde je het wilt doen, kun je er een planning van maken.
Stel je wilt taak A als eerste doen en je verwacht dat die een uur kost, en taak B daarna, waarvan je verwacht dat die 1,5 uur kost, dan wordt je planning bijvoorbeeld als volgt:
- 9.00 – 10.00 taak A
- 10.00 – 11.30 taak B
En ga zo maar door!
#6 Zorg dat je planning haalbaar is
De stappen hierboven helpen je om jouw takenlijst en planning haalbaar te maken. Wil jij altijd een haalbare planning maken? Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt hier gratis de checklist haalbare planning bij. Hiermee kun je deze stappen (en meer!) altijd afvinken als je een takenlijst maakt. Vul het formulier hieronder in:
Ontvang gratis tips en updates (incl. gratis checklist voor een haalbare planning)
Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Mevrouw Structuur en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus GRATIS de checklist die je helpt om een haalbare planning te maken!
Vraagje: welk papieren takenlijstje gebruik je?
Hoi Axl, als ik mijn takenlijst op papier maak, dan gebruik ik vaak de bullet journal methode. Wanneer ik mijn dagplanning naast me op papier wil hebben liggen dan gebruik ik vaak de daily planner van Ohh deer (https://ohhdeer.com/collections/journals-and-planners) en als ik hetzelfde week voor een weekplanning de Purpuz planner. Maar omdat mijn planning in basis in Todoist staat gebruik ik papier alleen op momenten dat ik het van me af wil schrijven of naast me wil kunnen leggen!