Voordat je verder leest...

Wil jij meer rust & overzicht in je werkdag?

Ontdek met 10 meerkeuzevragen wat jou tegenhoudt om meer rust en overzicht in je werkdag te creëren én wat de eerste stap is om daar iets aan te veranderen!

Takenlijst maken: zo ga je aan de slag in 6 stappen!


Er zijn niet veel dagen waarop ik géén takenlijst maak. Ik vertel je waarom ik dat altijd doe én wat de zes stappen zijn waarmee jij ook aan de slag kunt gaan met een handige takenlijst maken!

Waarom een takenlijst maken?

Er zijn drie redenen waarom ik elke dag werk met een takenlijst:

Een takenlijst geeft overzicht

Een takenlijst zorgt ervoor dat ik precies weet wat me allemaal te doen staat. Ik weet wat ik wil doen – en wat ik vandaag wil doen. Daardoor is het veel gemakkelijker om ermee aan de slag te gaan. Ik hoef niet steeds te onthouden wat ik nog wilde doen of me opnieuw af te vragen wat ik ook alweer bedacht had te willen doen.

Het zorgt ervoor dat je niets vergeet

Je hersenen zijn héél slecht in dingen bewaren. Ze zijn supergoed in nieuwe ideeën bedenken – maar niet in ze opslaan. Gemiddeld kunnen ze maar vier stukken informatie tegelijk bewaren – en dat zijn niet alleen taken, maar alle informatie die in jouw richting komt.

Een takenlijst maken helpt je hersenen dus een handje. Het zorgt ervoor dat je minder in je hoofd hoeft te bewaren – waardoor de kans veel kleiner wordt dat je iets vergeet. 

Je krijgt meer gedaan als je weet wat je wilt doen

Als je precies weet wat je te doen staat, is het makkelijker om aan de slag te gaan. Je hoeft het niet te bedenken, maar alleen stap voor stap uit te voeren. En dat scheelt veel gedoe en tijd. Waardoor je ook veel meer gedaan kunt krijgen op een dag. 

Doe jezelf dus een plezier – en ga aan de slag!

Takenlijst maken in 6 stappen

Dit zijn de zes stappen die ik je aanraad om een succesvolle takenlijst te maken:

#1 Doe een braindump voor je takenlijst

Ik vertelde je net al hoe slecht je hersenen zijn in dingen bewaren – en hoe goed ze zijn in ideeën bedenken. Daar gaan we gebruik van maken bij deze eerste stap.

Pak pen en papier en schrijf alles op wat er in je hoofd zit dat je mogelijk nog moet of wilt doen. Het maakt niet uit hoe groot of klein het is, en of je het vandaag of in de verre toekomst wilde doen.

#2 Bepaal wat een taak is

Nadat je alles hebt uitgeschreven, kun je jezelf de volgende vraag stellen:

Moet ik hier nu wat mee doen?

Is het een taak die jij moet uitvoeren (en niet zo maar een onconcrete gedachte) en wil je die taak vandaag gaan uitvoeren?

Zo ja, dan zet je ‘m op je takenlijst. Zo nee, dan neem je hem niet mee naar je takenlijst voor vandaag.

#3 Bedenk hoeveel tijd het kost

Je hebt nu een basis takenlijst gemaakt. Om te bekijken of het realistisch is om de taken die op je takenlijst staan, vandaag ook echt te doen, is het zinvol om te werken met tijdsinschattingen.

Schat voor elke taak in hoe lang je denkt erover te gaan doen en zet dat bij op je takenlijst.

Bekijk nu hoeveel tijd je hebt om vandaag je taken te voltooien en zet dat naast je tijdinschattingen. Als je meer tijd in hebt geschat dan je hebt om taken te voltooien – dan moet je wat taken van je takenlijst schrappen. Komt het wel goed uit? Dan is je takenlijst zo dus goed!

#4 Bepaal wat prioriteit heeft

Nu je weet wat je wilt doen – is het zinvol om te bepalen wat je als eerste wilt gaan doen.

Wat is het belangrijkste om te doen?

Zet de dingen die je ECHT gedaan wilt krijgen bovenaan je takenlijst en doe die ook eerst – want dan weet je zeker dat je die gedaan krijgt, ongeacht wat er verder nog tussendoor komt op je dag.

#5 Maak van je takenlijst een planning

Tijd om van je takenlijst ook echt een planning te maken! Nu je weet wat je wilt doen, hoeveel tijd dat kost, en in welke volgorde je het wilt doen, kun je er een planning van maken.

Stel je wilt taak A als eerste doen en je verwacht dat die een uur kost, en taak B daarna, waarvan je verwacht dat die 1,5 uur kost, dan wordt je planning bijvoorbeeld als volgt:

  • 9.00 – 10.00 taak A
  • 10.00 – 11.30 taak B

En ga zo maar door!

#6 Zorg dat je planning haalbaar is

De stappen hierboven helpen je om jouw takenlijst en planning haalbaar te maken. Wil jij altijd een haalbare planning maken? Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt hier gratis de checklist haalbare planning bij. Hiermee kun je deze stappen (en meer!) altijd afvinken als je een takenlijst maakt. Vul het formulier hieronder in:

Ontvang gratis tips en updates (incl. gratis checklist voor een haalbare planning)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Mevrouw Structuur en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus GRATIS de checklist die je helpt om een haalbare planning te maken!

 

Ontvang gratis tips en updates (incl. gratis checklist voor een haalbare planning)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus GRATIS de checklist die je helpt om een haalbare planning te maken!

Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"

Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!

Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.

2 gedachten over “Takenlijst maken: zo ga je aan de slag in 6 stappen!”

Plaats een reactie