Effectief werken, efficiënt werken… Hele interessante termen, die IETS te maken hebben met productief zijn, maar wat IS het nou eigenlijk precies? Wat is het verschil? Goede vraag – want er is een belangrijk verschil tussen beide! Lees wat dat verschil is, waarom ik veel meer fan ben van effectief werken én hoe je dan precies effectief kunt gaan werken!
Tijd voor een update #3
Ben je nieuwsgierig naar waar ik de afgelopen maanden mee bezig ben geweest? Ik snap het – want een kijkje achter de schermen krijgen in iemands leven is al-tijd interessant ;-). En ik vind het zelf vaak ook motiverend werken; als ik lees waar iemand anders mee bezig is geweest wil ik zelf ook aan de slag gaan. Daarom deel ik vandaag een kijkje achter MIJN schermen. Waar heb ik m’n productieve uurtjes aan besteed en wat speelt er in mijn leven?
Hoe werkt Todoist? Favoriete takenlijst app (wat is het + review)
Todoist is met stip op één mijn favoriete planning app en zonder deze app zou ik 100% zeker minder productief zijn. Ik gebruik Todoist al zo’n 4 jaar intensief en met heel veel plezier. De app geeft mij rust, overzicht én een super duidelijk plan voor mijn dag. Maar wat IS Todoist? Waarom ben ik zo’n fan en hóe kun je Todoist dan slim gebruiken? Ik ga het je allemaal vertellen in deze Todoist review blog!
In 7 stappen starten met productiever worden (als je niet weet waar te beginnen)
Wil jij nu eens écht productiever gaan worden, maar zie je door de bomen het bos niet meer, omdat je overal ZO veel tips leest!? Da’s niet zo gek; er ZIJN ook heel veel dingen die je kúnt doen om productiever te worden. Alleen op mijn blog vind je al honderden artikelen met tips. (Je hebt een blog over productiviteit, of niet hè?!) Maar WAAR begin je dan?! Daar ga ik je vandaag mee uit de brand helpen. In dit artikel vind je alle belangrijke basis tips om mee aan de slag te gaan, en tussendoor verwijs ik je door naar de meest handige blogartikelen die ik daarover geschreven heb. Ben je er klaar voor?!
Tijd voor rust en focus? Zo stop je met van alles tegelijk doen
Even dat mailtje beantwoorden. Even dat document opzoeken om je collega op weg te helpen. Even die extra rapportage maken omdat de afspraak naar voren is gehaald in de agenda. Even aansluiten bij de extra vergadering. Even die vraag beantwoorden. Oh ja, en dan heb je ook nog je eigen werk wat je tussendoor aan het oppakken bent… Is dat zo’n beetje een doorsnee werkdag voor jou? En wil je af van al die drukte, die chaos, van steeds maar alles tegelijk doen?
Loop je achter op planning? Zo breng je het weer op orde [6 snelle stappen]
Je hebt een écht goede planning gemaakt. Maar BAM, er komt weer eens iets tussendoor. Iets waar je echt NU iets mee móet doen. Dus je doet dat. En als je klaar bent kijk je met een zucht naar je planning: “dat loopt weer in het honderd…” Herkenbaar?! Gooi je planning niet zo maar het raam uit als dat gebeurt!
4 signalen dat jij te veel tijd besteedt aan plannen
Zou jij jezelf “een planner” noemen?! Maak je héél graag een planning en word je enorm blij van het overzicht dat ze je bieden? Top! Een planning maken geeft heel veel rust en overzicht en het is niet voor niets dat ik er óók groot fan van ben. Maar je zou dit ook niet aan het lezen zijn als je je soms niet afvraagt: maar ben ik niet te veel tijd bezig met plannen? Of: ik plan wel veel, maar het uitvoeren van die planning, da’s soms nog een héél ander verhaal!
Te veel moeten op een dag? Stop ermee in 5 stappen
Elke dag maak je een planning. En zo’n beetje óók elke dag lukt het maar NIET om alles te doen wat er op die planning staat. Dan duurt het weer langer dan verwacht, dan komt er weer van alles tussendoor, dan was je motivatie weer even wat minder waardoor je je niet goed kon concentreren… En elke dag eindig je daardoor gefrustreerd, want je moet wéér doorschuiven naar morgen. Je hebt wéér te veel moeten doen van jezelf…