Wil jij nu eens écht productiever gaan worden, maar zie je door de bomen het bos niet meer, omdat je overal ZO veel tips leest!? Da’s niet zo gek; er ZIJN ook heel veel dingen die je kúnt doen om productiever te worden. Alleen op mijn blog vind je al honderden artikelen met tips. (Je hebt een blog over productiviteit, of niet hè?!) Maar WAAR begin je dan?! Daar ga ik je vandaag mee uit de brand helpen. In dit artikel vind je alle belangrijke basis tips om mee aan de slag te gaan, en tussendoor verwijs ik je door naar de meest handige blogartikelen die ik daarover geschreven heb. Ben je er klaar voor?!
Tijd voor rust en focus? Zo stop je met van alles tegelijk doen
Even dat mailtje beantwoorden. Even dat document opzoeken om je collega op weg te helpen. Even die extra rapportage maken omdat de afspraak naar voren is gehaald in de agenda. Even aansluiten bij de extra vergadering. Even die vraag beantwoorden. Oh ja, en dan heb je ook nog je eigen werk wat je tussendoor aan het oppakken bent… Is dat zo’n beetje een doorsnee werkdag voor jou? En wil je af van al die drukte, die chaos, van steeds maar alles tegelijk doen?
Loop je achter op planning? Zo breng je het weer op orde [6 snelle stappen]
Je hebt een écht goede planning gemaakt. Maar BAM, er komt weer eens iets tussendoor. Iets waar je echt NU iets mee móet doen. Dus je doet dat. En als je klaar bent kijk je met een zucht naar je planning: “dat loopt weer in het honderd…” Herkenbaar?! Gooi je planning niet zo maar het raam uit als dat gebeurt!
4 signalen dat jij te veel tijd besteedt aan plannen
Zou jij jezelf “een planner” noemen?! Maak je héél graag een planning en word je enorm blij van het overzicht dat ze je bieden? Top! Een planning maken geeft heel veel rust en overzicht en het is niet voor niets dat ik er óók groot fan van ben. Maar je zou dit ook niet aan het lezen zijn als je je soms niet afvraagt: maar ben ik niet te veel tijd bezig met plannen? Of: ik plan wel veel, maar het uitvoeren van die planning, da’s soms nog een héél ander verhaal!
Te veel moeten op een dag? Stop ermee in 5 stappen
Elke dag maak je een planning. En zo’n beetje óók elke dag lukt het maar NIET om alles te doen wat er op die planning staat. Dan duurt het weer langer dan verwacht, dan komt er weer van alles tussendoor, dan was je motivatie weer even wat minder waardoor je je niet goed kon concentreren… En elke dag eindig je daardoor gefrustreerd, want je moet wéér doorschuiven naar morgen. Je hebt wéér te veel moeten doen van jezelf…
De slaapkamer opruimen én opgeruimd houden [4 simpele tips]
Als er ergens snel hoopjes rommel kunnen ontstaan, dan is het wel op de slaapkamer. ’s Avonds ben je te moe, ’s ochtends heb je geen tijd… En voor het weet slingeren er weer dingen rond. Maar het kan ook tijd zijn voor een grotere opruimbeurt, omdat je kledingkast uitpuilt of omdat je al die kleding die je toch nooit aantrekt nu écht beu bent. Nou, je bent op de goede plek. Ik deel mijn tips voor het opruimen én opgeruimd houden van je slaapkamer.
De simpelste én beste tip om je dag effectief te plannen
Ik weet niet eens meer hoe lang ik deze tip al weet of waar ik ‘m eigenlijk vandaan heb. Maar de tip die ik vandaag met je ga delen om je dag effectief te plannen ken én gebruik ik al LANG. Het is de tip waar ik áltijd naar terug ga als ik meer focus, overzicht en structuur in mijn dagen wil. Ik ga je helpen effectiever te plannen met een supersimpele tip. Maar geen zorgen, ik vertel je ook precies waarom één simpele tip zo waardevol is en hoe je ermee aan de slag kunt gaan!
Mailbox management: 4 tips om minder tijd aan e-mail te verspillen
Heb je het gevoel de hele dag met mailbox management bezig te zijn? Heb je net iets te vaak het idee dat het eigenlijk geen zin heeft om iets aan je mailbox te doen, want steeds als je ‘m een keer opruimt is ‘ie binnen een mum van tijd weer gevuld?! Geloof mij dan: je bent niet de enige. Maar geloof me ook als ik zeg: er is WÉL wat aan te doen. Ik ga mijn tips met je delen om vanaf nu écht minder tijd kwijt te gaan zijn aan e-mail en mailbox management.