Voordat je verder leest...

Wil jij meer rust & overzicht in je werkdag?

Ontdek met 10 meerkeuzevragen wat jou tegenhoudt om meer rust en overzicht in je werkdag te creëren én wat de eerste stap is om daar iets aan te veranderen!

Effectief toepassen van tips uit zelfhulpboeken: zo doe je dat


Ik lees heel veel, en ook aardig wat non-fictie. Dat zijn dan vaak managementboeken, zelfhulpboeken of hoe je ze ook wilt noemen. Uit dit soort boeken haal ik vaak interessante tips en adviezen die ik graag wil uitproberen of toepassen in mijn eigen werk of privéleven. In deze blog deel ik met je hoe ik ervoor zorg dat ik echt met deze adviezen aan de slag ga, zodat ik ze niet na één keer lezen gelijk weer vergeet.

Goed om te weten over hoe ik boeken toepas

Vóórdat je verder leest, zijn twee dingen goed om te weten:

1️⃣ In deze blog deel ik hoe ik dit doe en wat werkt voor mij. Het proces wat ik hieronder met je deel kost tijd. Véél tijd. Zeker als je altijd elke stap ervan zou volgen. Ik doe dat zeker niet bij bijvoorbeeld elk boek wat ik lees en ben er in de ene periode fanatieker mee bezig dan in de andere. Ook is het afhankelijk van hoe interessant ik het boek vond, hoeveel moeite ik ervoor doe om iets te doen met de informatie.

2️⃣ Daarnaast: ik zie het als een hobby en vind het LEUK om te doen. Als ’t jouw interesse niet heeft of als je niet weet waar je de tijd vandaan zou moeten halen; begin er vooral niet aan :). Of maak er een simpeler proces van.

En: dit proces is écht voor informatieve, non-fictie boeken, zoals een management- of zelfhulpboek.

Mijn proces om effectief tips uit boeken toe te passen

  1. Ik lees het boek. Wat ik voor/tijdens het lezen doe is:
    • De inhoudsopgave aandachtig doornemen. Hiermee krijg je een eerste beeld van de inhoud en opbouw van het boek, wat het makkelijker kan maken om het boek te begrijpen.
    • Ik markeer alles wat mij aanspreekt en waar ik later iets mee wil doen. Soms doe ik dit direct na het lezen, soms lees ik eerst een hoofdstuk en markeer ik daarna. Ik lees tegenwoordig bijna alleen maar op mijn Kobo e-reader (deze heb ik), daarmee gaat markeren prima.
    • Ik markeer NIET wat ik al weet of wat me niet aanspreekt (ook al is het misschien wel een belangrijk deel van het boek). Juist door kritisch hierop te zijn bespaar ik mezelf later héél veel tijd.
  2. Ik exporteer de markeringen naar mijn laptop.
  3. Als ik het de moeite waard vind, organiseer ik nu de markeringen: Ik zorg ervoor dat ik een soort persoonlijke samenvatting krijg die ik begrijp door alleen naar de markeringen te kijken. Ik zet ze meestal in bullets en per hoofdstuk. Ik markeer vervolgens wat het aller interessantst was. Dit is wat het meeste tijd kost, maar tegelijkertijd ook wat ervoor zorgt dat wat ik gelezen heb goed blijft hangen. Juist doordat ik veel vaker en intensiever ermee bezig ben.
  4. Ik experimenteer nu met een “boeken notitieboek” waar ik in het kort iets in schrijf over elk boek. Op papier is het vaak net even makkelijker om de belangrijkste dingen samen te vatten. Dit doe ik dan op basis van mijn persoonlijke samenvatting.
  5. Tot slot bepaal ik op de laptop actiepunten: wat wil ik doen, uitproberen en implementeren dankzij dit boek? Dit is misschien wel de belangrijkste stap; immers kun je heel veel informatieve boeken lezen maar leveren die alleen iets op als je ook echt iets doet met wat er in staat. Die acties plan ik ook echt in.

Ik pas dit proces ook toe bij (online) cursussen, maar dan schrijf ik tijdens het volgen van de cursus direct mee en bepaal waar mogelijk ook direct actiepunten. Wel houd ik daar ook de regel aan: ik schrijf alleen op wat nieuw is, wat me interesseert en waar ik iets mee wil doen. En ik vertaal mijn aantekeningen naar acties. Op dezelfde manier kun je dit doen bij aantekeningen van bijvoorbeeld een congres waar je naartoe gaat of een webinar dat je volgt.

Klinkt dit als heel veel werk? Kijk hoe jij voor jezelf een simpelere versie van dit proces toe kunt passen. Bijvoorbeeld dat je jezelf afvraagt: welke 3 dingen uit dit boek, deze cursus of deze congresdag, wil ik in de komende maand gaan toepassen? En dát plan je in.

Benieuwd naar mijn boekentips voor zelfhulpboeken/managementboeken? Bekijk mijn lijst met boekentips en links naar de reviews hier!

Succes!

Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"

Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!

Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.

Plaats een reactie