Door planmatig werken zorg je ervoor dat je precies weet wat je wilt doen op welk moment. En dat is de eerste stap naar het daadwerkelijk uitvoeren ervan! Ik deel mijn planmatig werken tips en neem je mee in hoe ik mijn week voorbereid, zodat ik altijd weet wat ik wanneer wil gaan doen.
Waarom is planmatig werken een goed idee?
Planmatig werken geeft je rust en overzicht. Ik werk het liefst altijd vanuit een planning, omdat dit mij een gevoel van overzicht geeft. Ik weet dan zeker dat ik bezig ben met de taak die op dat moment het belangrijkste is om te doen.
Een plan zorgt ervoor dat je weet wat je wilt doen en wanneer je wat wilt doen. Dat is de eerste stap naar het daadwerkelijke doen ervan. Het op papier zetten van je plan zorgt er ook voor dat de kans groter wordt dat je het daadwerkelijk gaan doen!
Planmatig werken in 6 stappen
Ik wil je helpen om elke week planmatig te werken. Dit zijn de 6 stappen naar wekelijks planmatig werken, die je elke week kunt herhalen.
Prik een vast moment
Bepaal ten eerste een vast moment waarop je jouw plan voor de komende week gaat bepalen. Maak elke week wat tijd voor het maken van een planning, zodat je de rest van de week steeds weet wat je wilt doen.
Idealiter plan je dit aan het begin of op het eind van de week, zodat je je dan helemaal voor kunt bereiden op de week die komen gaat.
Kijk terug op de afgelopen week
Start het maken van plan met een terugblik op de afgelopen week. Stel jezelf een aantal vragen waarmee jij kunt reflecteren op de week die geweest is.
Een aantal voorbeelden:
- Wat heb ik afgelopen week allemaal bereikt?
- Wat ging er goed in de afgelopen week?
- Wat zou ik de komende week beter willen doen?
Bedenk antwoorden of schrijf letterlijk dingen op, zodat je dit erbij kunt pakken en steeds weet wat goed gaat en wat beter kan.
Kijk naar je doelen
Kijk vervolgens naar de doelen die je voor jezelf hebt gesteld. Bedenk jezelf welke doelen je hebt gesteld en hoe het daarmee gaat. Lig je op koers? Wat kun je in de komende week doen om dichterbij het bereiken van je doelen te komen?
Heb je nog geen doelen gesteld voor jezelf? Gebruik deze blogpost over SMART doelen stellen om hier vandaag nog mee aan de slag te gaan!
Bekijk je takenlijst
Zorg dat je een takenlijst voor jezelf hebt, waarop staat wat je in de komende week wilt doen. Wat zijn de taken die je deze week wilt doen om dichterbij je doelen te komen? Welke andere dingen wil je doen? Maak een lijst van alles.
Maak je weekplanning
Maak nu een weekplanning. Gebruik je takenlijst als basis, maar maak nu echt een planning. Zo kun je gedurende de week planmatig werken.
Verdeel je taken over de dagen. Heeft iets bijvoorbeeld donderdag als deadline, plan het dan voor donderdag. Zet ook afspraken op je planning.
Hoeven taken niet per se op een bepaalde dag afgerond te worden? Zet deze dan los op je takenlijst voor die week.
Gebruik bijvoorbeeld één van de hulpmiddelen die ik tip in het artikel over het maken van een weekplanning.
Planmatig je dag voorbereiden
Gebruik je weekplanning als basis voor de hele week, maar plan ook je dag nog om echt planmatig te werken. Maak aan het begin of eind van je dag tijd om de eerstvolgende dag die komen gaat te plannen.
Kijk naar je weekplanning en naar de dingen die je de komende dag sowieso wilt doen, bijvoorbeeld omdat het afspraken zijn of omdat het een deadline heeft.
Bepaal vervolgens welke andere dingen je eventueel wilt doen, die je bijvoorbeeld nog niet voor een dag had ingepland.
Zet deze dingen op een planning voor vandaag.
Hulpmiddelen voor bij het planmatig werken
Wil jij aan de slag met planmatig werken? Er zijn een aantal hulpmiddelen die je daar goed bij kunt gebruiken!
Om een plan te maken voor je week, kan ik je de volgende hulpmiddelen aanraden:
planmatig werken én ook alles gedaan krijgen
Wil jij aan de slag gaan met planmatig werken? Dan heb ik nog een laatste tip voor je. Zorg dat de planning die jij maakt ook echt haalbaar is. Wat ik daarmee bedoel?! Dat je ook echt alles gedaan krijgt wat erop staat, zodat jij je dag niet alleen met een goed plan begint, maar dat plan ook kunt uitvoeren en je dag dus tevreden kan beëindgen!
Meld je aan voor mijn e-mails en ontvang gratis de checklist haalbare planning, die je erbij kunt houden tijdens het maken van je planning om ervoor te zorgen dat je ook alles kunt doen wat er op staat!
Ontvang gratis tips en updates (incl. gratis checklist voor een haalbare planning)
Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Mevrouw Structuur en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus GRATIS de checklist die je helpt om een haalbare planning te maken!
Nog meer lezen over planmatig werken?
Bekijk ook eens de volgende blogartikelen:
- Maandplanning maken: zo ga je aan de slag
- Jaarplanning maken in 6 stappen (+ gratis werkboek)
- Purpuz Planner review: doelen halen dankzij je planning
Dit artikel bevat affiliate links. Dat betekent dat als jij iets koopt, ik een percentage daarvan ontvang. Je betaalt daardoor nóóit meer en ik promoot alleen dingen waar ik zelf ook echt fan van ben. Lees ook mijn disclaimer.
Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"
Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!
Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.