Voordat je verder leest...

Wil jij meer rust & overzicht in je werkdag?

Ontdek met 10 meerkeuzevragen wat jou tegenhoudt om meer rust en overzicht in je werkdag te creëren én wat de eerste stap is om daar iets aan te veranderen!

Rommel op zolder beu? Je zolder opruimen [4 handige tips]


Is jouw zolder een plek waar spullen zich ongemerkt steeds verder op lijken te stapelen? Of kan er eigenlijk al lang niet echt meer iets bij? Of stoor je je simpelweg aan de hoeveelheid maar weinig gebruikte spullen die daar staan? Dan is het waarschijnlijk tijd om je zolder eens een keer goed op te ruimen. Je zolder opruimen zorgt ervoor dat je af kunt komen van een heleboel spullen die je niet tot nauwelijks gebruikt – en dus waarschijnlijk ook niet heel erg gaat missen.

Het kan dus héél erg lonen om met het opruimen van de zolder aan de slag te gaan. Maar hoe pak je dat slim aan? Waar begin je, wat doe je weg, en waar laat je dat wat overblijft? Ik deel mijn tips voor het opruimen van de zolder met je!

PS wil jij écht een goed begin maken met opruimen? Meld je aan voor mijn e-mails via het onderstaande formulier en je ontvangt er nu gratis het PDF stappenplan ‘Beginnen met opruimen’ bij!

Kies je opruimdoel voor de zolder

Als je wilt gaan opruimen, is het voor de hand liggend dat je naar zolder loopt en maar gewoon begint. Maar ik wil voorstellen dat jij het slimmer aanpakt dan dat. Als je gewoon maar begint zonder verder bedacht te hebben wat je precies met je opruiminspanningen wilt bereiken, dan is het héél gemakkelijk om snel vast te lopen. Want waarom doe je dit eigenlijk? Wil je vooral spullen weg doen of is het belangrijkste dat je fatsoenlijk kunt lopen zonder over spullen te vallen? Wil je ALLES opruimen of eigenlijk alleen die spullen van de erfenis van 3 jaar geleden? Wat ga je doen met de spullen van je partner of kinderen? 

Denk vóórdat je aan de slag gaat na over waarom je precies de zolder wilt gaan opruimen. Dat zorgt ervoor dat je:

  1. Weet waarvoor je het doet – en gemotiveerd blijft, ook als je even vastloopt, twijfelt, of afgeleid wordt.
  2. Weet WAT je precies wil gaan doen – en dus ook wanneer je klaar bent!

Bepaal jouw opruimdoel en ga dán aan de slag.

Bepaal jouw zolder opruim plan

Een goede voorbereiding is het halve werk, wordt vaak gezegd, en ik ben het daar compleet mee eens. Als het gaat om het opruimen van bijvoorbeeld jouw overvolle zolder in ieder geval. 

Kijk, als je je geneigd voelt om even snel een keukenkastje op te ruimen – doe dat dan vooral gelijk. Daar hoef je echt geen doel voor te bepalen en plan voor te maken, want in die tijd kun je het kastje allang opgeruimd hebben. Ga vooral af op jouw impuls om op te ruimen.

Maar als je zolder super vol staat met spullen waar je al jaren niet naar omgekeken hebt – dan werkt opruimen heel anders. Je kunt niet snel de etenswaren die over de datum zijn in de prullenbak kieperen en hoppa, klaar is kees, opgeruimd. Op zolder staan waarschijnlijk de volgende soorten spullen:

  • Seizoensspullen die je jaarlijks of een paar keer per jaar gebruikt (bijvoorbeeld kerstspullen)
  • Spullen die je niet meer gebruikt en gaat gebruiken, maar waar je ook nog geen afscheid van kon nemen
  • Spullen die je bewaart ‘voor de zekerheid’
  • Spullen die je gekregen hebt (als cadeau of als erfenis) en waarover je nog niet helemaal bepaald hebt wat je er nu mee wilt doen
  • Spullen van ‘vroeger’, of dat nou van jezelf of van je kinderen is
  • Spullen die je niet gebruikt maar waar je wel emotionele waarde aan hecht

Als er aardig wat spullen op jouw zolder staan durf ik te wedden dat je een aantal van bovenstaande punten kunt afvinken en misschien wel allemaal.

Maar lees die categorieën nog eens door. Dat zijn geen makkelijke spullen om op te ruimen – immers zijn het spullen die je weinig gebruikt en waar je in de meeste gevallen het opruimen ervan gewoon hebt uitgesteld. Als je daar zo mee aan de slag gaat, dan gaat het moeilijk zijn om keuzes te maken over of je het bewaart of niet.

Maak daarom een opruimplan en bepaal daarbij:

  • Wat voor soorten spullen je ongeveer allemaal op zolder hebt staan
  • In welke volgorde je elke groep spullen gaat opruimen
  • Welke keus je gaat maken over de spullen
  • Waar je de spullen gaat laten NA het opruimen (zowel dat wat je wegdoet, als dat wat je bewaart!)

Dit maakt het niet alleen veel duidelijker WAT je precies moet gaan doen; het motiveert ook om aan de slag te gaan. Je staat opeens niet meer voor de loodzware taak ‘zolder opruimen’, maar voor allerlei kleine taken die bijdragen aan het opruimen van de zolder. Waardoor je die af kunt vinken en vooruitgang kunt gaan boeken!

zolder Opruimen = dingen weg doen

Vroeger dacht ik dat opruimen hetzelfde was als alles een net plekje geven in de ruimte en klaar. Mijn kastjes waren heel netjes opgeruimd – maar zaten wel PROPVOL. Dat ik, om goed op te ruimen, soms ook maar beter spullen weg kon doen, in plaats van alleen maar meer verzamelen, kwam niet in me op.

Opruimen is niet alles een net plekje geven en klaar. Opruimen is bepalen of je het bewaart of niet – en DAARNA ga je pas nadenken over waar je het gaat bewaren. Als je besloten hebt dát je het bewaart. Als je op zolder staat en gewapend met een aanvalsplan gaat opruimen, houd dan constant in gedachten dat er per item op zolder maar één vraag is die je jezelf hoeft te stellen:

Kan het weg?

En er zijn maar 2 antwoordopties op die vraag: Ja het kan weg, of Nee ik ga het bewaren. Dat is het. Dat is de ENIGE keuze die je in eerste instantie hoeft te maken.

Het is niet de bedoeling dat je spullen bewaart ‘omdat ze nog bij in de doos passen’. Of ‘omdat misschien ooit over 10 jaar de buurvrouw het kan gebruiken’. Of ‘omdat je het zo leuk vond… 28 jaar geleden’.

Je bewaart dingen als ze NU iets toevoegen aan je leven, als je er NU blij van wordt.

Dat klinkt natuurlijk heel makkelijk – en het is inderdaad véél makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker op de zolder. In de online cursus Begin jouw opgeruimde leven besteed ik niet voor niets een héle les aan: hoe maak je nou deze keuze? Waar hangt het vanaf? Dat het iets moet toevoegen aan je leven en dat je er blij van moet worden is de basis – maar je kunt nog veel meer slimme vragen aan jezelf stellen. Bepaal van tevoren wat deze zijn: wat zijn jouw criteria voor het bewaren of niet? En ga gewapend daarmee aan de slag.

Eerst de zolder opruimen, dan pas organiseren

Wat is eigenlijk het verschil tussen opruimen en organiseren? Is dat niet eigenlijk hetzelfde? Nou, nee. Dit is wat mij betreft het verschil:

  • Opruimen is bepalen of je een item bewaart of wegdoet
  • Organiseren is, als je iets bewaart, bepalen WAAR je het bewaart

Als je besloten hebt dat je iets wilt bewaren, dan (en alléén dan) is het tijd om te bepalen hoe en waar je dat precies gaat doen. Maak tijdens het opruimen gerust eerst een grote ‘bewaar’ stapel, en als je alle spullen van één categorie hebt gezet, dan ga je pas kijken hoe je het eigenlijk gaat bewaren en waar.

Pak of koop dus ook altijd pas organiseerbakken, dozen en noem het maar op erbij NA dat je hebt bepaald wat je gaat bewaren. Anders is het hartstikke verleidelijk om het maar gewoon te bewaren ‘want je hebt er toch plek voor’. Het doel is niet dat je zo min mogelijk spullen overhoudt, maar wél dat je vooral niet te veel spullen overhoudt. Dus daarom: eerst dat bepalen, en dan een plekje kiezen.

Als het dan tijd is om een plek te kiezen, zorg dan dat je voor alle spullen die je graag wilt gaan bewaren een eigen, vaste plek kiest. Zo is het altijd makkelijk om weer terug naar de opgeruimde, goed georganiseerde zolder te gaan – alleen door dat wat je gebruikt hebt terug op z’n plek te zetten.

Dat waren mijn tips voor het opruimen van de zolder! Zorg dat je een duidelijk opruimdoel bepaalt én een opruimplan opstelt. Als je gaat opruimen, focus dan op het maken van de keuze of je het bewaart of niet, en dáárna bepaal je hoe en waar je het precies gaat bewaren.

Wil jij écht aan de slag met opruimen? Dan heb ik nog iets voor je! Maak een goede start met opruimen met het stappenplan ‘Beginnen met opruimen’. Je ontdekt hoe je slim opruimt én snel resultaat behaalt. Je ontvangt dit stappenplan GRATIS bij aanmelding voor mijn e-mails. Vul het formulier in en ontvang ‘m direct:

Meld je aan voor mijn e-mails en krijg gratis toegang tot het Stappenplan Beginnen met Opruimen!

Wil je graag opruimen, maar ga je nooit aan de slag? Of begin je wel eens, maar loop je dan altijd vast? Ik ga jou helpen! In 8 stappen ga je jouw huis opruimen. Alle stappen vind je in een praktisch PDF stappenplan. Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt daarbij gratis toegang tot het stappenplan:

En wil jij naast de zolder ook de rest van je huis aanpakken? Maar weet je niet goed hoe of waar een begin te maken en vind je het lastig om spullen weg te doen? Dan is de 30-dagen Opruim Challenge iets voor jou! Tijdens deze challenge ga je in 30 dagen 30 simpele plekken in huis opruimen.

30-dagen Opruim Challenge

In 30 dagen 30 simpele plekken in huis opruimen zodat je op een laagdrempelige manier ein-de-lijk begint met opruimen én leert om spullen weg te durven doen!

 

 

Meld je aan voor mijn e-mails en krijg gratis toegang tot het Stappenplan Beginnen met Opruimen!

Wil je graag opruimen, maar ga je nooit aan de slag? Of begin je wel eens, maar loop je dan altijd vast? Ik ga jou helpen! In 8 stappen ga je jouw huis opruimen. Alle stappen vind je in een praktisch PDF stappenplan. Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt daarbij gratis toegang tot het stappenplan:

Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"

Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!

Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.

Plaats een reactie