Is het soms ook zo’n warboel in jouw hoofd? Zoveel te doen, zoveel dingen die je niet mag vergeten, en dan liggen je spullen ook nog eens overal… Met deze tips stil je jouw inner chaoot en zorg je voor wat meer rust & orde!
Schrijf het op
Schrijf. Dingen. Op. Tijdens het lezen van dat interessante artikel, in dat handige boek, in je notitieboekje tijdens een afspraak, zomaar midden in je nacht als je je opeens bedenkt dat je de volgende dag iets moet doen waar je leven vanaf hangt… Dingen die belangrijk zijn om te onthouden schrijf je op, want je geheugen valt niet altijd even goed te vertrouwen. Plak post its tussen belangrijke hoofdstukken van je studieboek, maak een notitie in je telefoon als iemand je iets vraagt te doen en je zegt “ja”, moet ik echt nog meer voorbeelden geven?! Vervolgens is het natuurlijk belangrijk om iets te doen met wat je allemaal opschrijft, maar daar kan je bijvoorbeeld in dit artikel meer over lezen.
Zorg dat al je spullen een vaste plek hebben
En leg ze daar ook weg! Vooral als je spullen altijd overal liggen en je altijd alles kwijt bent is dit een must. Zorg dat al je spullen hun eigen plek hebben, en leg ze daar weg zodra je ze niet (meer) gebruikt. Zelfs de spullen die misschien op het eerste gezicht geen plek nodig hebben, zoals je sleutels die je altijd op tafel gooit als je thuiskomt of je mascara die je elke ochtend op een andere plek achterlaat.
Heb 1 plek voor rommel
Zorg dat je in je hele huis (of kamer) één plek hebt waar je gedurende de week in alle haast en drukte rommel mag verzamelen. Gooi alle frutsels in een daarvoor bedoelde la en leg alle post en andere papieren in een postvakje. Neem jezelf voor (of zet op je planning) om deze bijvoorbeeld elke vrijdag of zondag op te ruimen, om je week of weekend opgeruimd te beginnen. Zo voorkom je dat je maanden later nog achterstallige post tegenkomt of zonder dat je het doorhebt een enorme bende hebt gecreëerd.
Gebruik een app met herhaalde taken
Wanneer had je ook alweer voor het laatst de badkamer eens goed schoongemaakt? En hoe zat dat nou met je huur betalen? Is je mailbox nu alweer vol? Vermoord de verstrooide professor in je door een app te gebruiken. Stel herhaalde taken in, zodat je automatisch een reminder krijgt als het tijd is om het vuilnis buiten te zetten, de rommel op te ruimen, de boel schoon te maken of een update over dat ene project naar je baas te sturen. Mijn favoriet is Wunderlist, maar kies wat voor jou het beste werkt!
Maak lijstjes
In aanvulling op de vorige kun je die app misschien ook wel meteen gebruiken voor… lijstjes! Al claimen sommigen dat het maken van lijstjes zorgt voor alleen maar meer stress (want: je kan altijd en overal bekijken wat je nog moet doen), vind ik het wel zo rustgevend dat al mijn “oh-no-dit-mag-ik-niet-vergeten” gedachten ergens opgeslagen staan. Naast to do lijstjes zorg je ook voor wat minder chaos door bijvoorbeeld je verlanglijstje, boodschappenlijst, lijst met must watch films en series en lijst van (uit)geleende dingen constant bij te houden op je telefoon, of als je dat fijner vind in een notitieboekje wat je altijd bij de hand hebt. Maar mijn mening is nog steeds… ook hier is Wunderlist i-de-aal voor.
Zorg voor routine
Met routine bedoel ik: doe dingen steeds op dezelfde volgorde of op hetzelfde tijdstip. Klinkt saai, is het misschien ook, en juist daarom zorgt het voor rust. Van elke dag ’s avonds na het eten je medicijnen nemen tot elke ochtend nadat je je tanden hebt gepoetst wat buikspieroefeningen te doen; routine zorgt ervoor dat je automatisch de dingen doet die je moet of wilt doen. Je kunt zoveel routinematige taken doen als je zelf wilt, van elke dag na de lunch je mail checken tot elke week op zaterdagochtend de keuken schoonmaken…
Doe het nu
Zie je een vlek op je kleding, maak hem schoon. Liggen de etensresten van je zojuist gegeten avondmaal je aan te staren, ruim ze op. Vraagt je collega je om even snel iets door te sturen, stuur het door. Moet je nodig weer eens naar de tandarts, maak die afspraak. Hoe meer je dingen uitstelt, hoe groter de chaos later. Of dat nu in je hoofd of in je huis is…
Hoe voorkom jij chaos waar dan ook? Of ben je een geboren chaoot en klinken deze tips je als muziek in de oren? ;-)
Hele goede tips! Lijstjes werken voor mij altijd heel goed. Ik kan echt niet zonder!
Ik ook niet!!
Hele goede tips. Ik ben echt een organize freak dus ik herken ze zeker!
Ik oook haha al zou ik me zelf aan sommige van deze tips af en toe ook wat beter mogen houden ;-)
Fijne tips. Die ik als ras-echte planner die nodig heb…
Dit is echt zo een artikel voor mij! Ik ben namelijk een echte chaoot die helemaal niet van het plannen is, schrijf niets op, vergeet te veel, dus thanks voor de tips, hihi! ;)
Haha graag gedaan! Ik hoop dat je er iets aan hebt ;-)
Goeie tips! Ik ben zooo slecht in plannen, maar tegelijk ben ik ook helemaal gek op lijstjes maken (waar ik me dan vervolgens niet aan hou, oeps).
Ik heb ook de neiging om te veel te willen doen in te weinig tijd, maar ik moet zeggen dat het wel steeds beter gaat hoe vaker dat mis is gegaan ;-)
Goede tips :)