Voordat je verder leest...

Wil jij meer rust & overzicht in je werkdag?

Ontdek met 10 meerkeuzevragen wat jou tegenhoudt om meer rust en overzicht in je werkdag te creëren én wat de eerste stap is om daar iets aan te veranderen!

Zo krijg je bloginspiratie


Geen bloginspiratie? Dat gebeurt vast wel eens wanneer een blog hebt en regelmatig wat nieuws publiceert. Daarom deel ik vandaag alle manieren waarop ik zelf inspiratie vind voor nieuwe artikelen!

Over bloginspiratie vinden

Streets Ahead bestaat sinds 2013 en op dit moment staan er ruim 350 blogposts online. Best wel wat! Eerst schreef ik over heel wat bredere onderwerpen, tegenwoordig schrijf ik vrij specifiek over alles wat met productiviteit te maken heeft. Dat kon je laatst al lezen in de terugblik over mijn blog.

Met een zoals je dat noemt “niche blog” zoals deze, waarbij je schrijft over één onderwerp, is het wel zo handig dat je over een onderwerp schrijft waar je niet over op kan houden. Immers moet je voldoende inspiratie hebben om altijd maar iets over dat ene onderwerp te schrijven. En soms is dat eventjes op! Maar ook als je heel breed blogt kan dat er juist voor zorgen dat je soms even geen idee hebt wat je volgende stukje content zal gaan worden.

Daarom deel ik vandaag hoe ik inspiratie vind voor nieuwe blogposts en mijn ideeën bedenk. Daar gaan we!

Schrijf al je bloginspiratie op

Wat ik in ieder geval altijd doe zodra ik een nieuw idee krijg voor een blogpost is: opschrijven! Klinkt vanzelfsprekend, maar ik heb al vaak genoeg een geweldige ingeving gehad om deze vervolgens vijf minuten later vergeten te zijn. Inmiddels weet ik beter en pak ik zodra ik een idee krijg een notitieboek of notitie app bij de hand.

Niet alleen vergeet je op deze manier je ideeën niet, het zorgt er ook voor dat je op het moment dat je je laptop openklapt om te gaan schrijven, nooit naar een lege pagina hoeft te staren, maar altijd al iets hebt waarmee je kunt beginnen.

Ik gebruik vaak de app Evernote om mijn blogideeën in kwijt te kunnen!

Verwerk je bloginspiratie in een blogplanning

Wat ik ook altijd doe, is werken met een blogplanning. Ad hoc blogs schrijven klinkt heel leuk maar ik weet inmiddels dat dit voor mij niet werkt. Ik schrijf graag blogs van kwaliteit en die wat langer zijn, en dus kost het schrijven ervan tijd. Met een uur ben ik echt niet klaar. En dus is het vaak niet haalbaar om vandaag een idee te bedenken en het morgen online te zetten.

Eén keer in de zoveel tijd, meestal eens per maand, pak ik mijn ideeën erbij en kies ik degene uit waar ik komende maand over wil schrijven. Ik plaats op dit moment ongeveer één keer per week een blogpost, dus dat komt neer op 4 à 5 ideeën. Die geef ik een volgorde en een concept publicatiedatum. Later ga ik dan aan de slag met het schrijven ervan, foto’s maken en ze daadwerkelijk inplannen.

Dit zorgt bij mij niet alleen voor overzicht, maar ook weer dat wanneer het dan “schrijftijd” is, ik precies weet waar ik mee aan de slag kan gaan.

Wil je meer weten over hoe ik van idee naar blogpost ga, lees dan ook mijn artikel over het werken met een blog workflow. Nog altijd werk ik op deze manier!

Mijn 7 tips voor meer bloginspiratie

Goed, dan is het nu tijd voor écht wat concrete inspiratietips. Hier komen ze!

Doe een lezersenquête

Dit is zonder twijfel mijn #1 tip, mits je al wat lezerspubliek hebt opgebouwd op je blog. Doe een enquête! Een enquête kun je binnen een paar minuten maken via bijvoorbeeld Thesistools of Google Forms. En een enquête hoeft echt niet ingewikkeld te zijn, lang te duren of veel vragen te bevatten om er inspiratie uit te halen.

Sterker nog: uit de enquête die ik nu bijna een jaar geleden deed op mijn blog (bestaande uit 1 vraag), haal ik nog altijd inspiratie! En ik gebruik deze ook nog steeds, dus er blijven nieuwe antwoorden binnenkomen.

Eigenlijk is er maar één ding dat belangrijk is om in je enquête te vragen, als je er inspiratie uit wilt halen voor het schrijven van nieuwe blogposts: wat willen lezers van jou weten? Waar zijn ze benieuwd naar als ze op jouw blog komen? Wat vinden ze moeilijk, waar hebben ze interesse in?

Stel zo’n vraag in je enquête, toegepast op het onderwerp waar jij over schrijft, en maak een groot veld zodat iedereen zijn ei kwijt kan. That’s it! Wedden dat je hier heel veel aan gaat hebben?

Podcasts, video’s, boeken en tijdschriften

Ik krijg heel vaak inspiratie uit allerlei externe bronnen. Zo schrijf ik regelmatig over de boeken die ik heb gelezen, maar krijg ik ook ideeën uit podcasts, video’s en tijdschriften. Uiteraard vermeld ik dat er dan altijd netjes even bij. Bij boeken gaat het vaak om reviews, bij de andere bronnen zijn het ook vaak tips die ik dan zelf verder uitwerk en aanvul met mijn eigen ervaringen en kennis.

Schrijf je over een specifiek onderwerp, zorg er dan voor dat je via welke manier dan ook daar kennis over opdoet. Dan wordt het steeds makkelijker om nieuwe dingen te bedenken die je wilt delen. Je hebt immers steeds meer kennis die je kúnt delen!

Jullie reacties op de blog en op social media

Niet alleen door de enquête krijg ik inspiratie van mijn lezers! Regelmatig stellen jullie vragen in de reacties of bijvoorbeeld onder een Instagrampost. En dat kan ik alleen maar waarderen! Ik probeer de vraag in de comments altijd al te beantwoorden, maar soms kan ik er eigenlijk nog veel meer over kwijt en is een idee voor een nieuwe blogpost geboren.

Alle vragen waardeer ik dus alleen maar heel erg! Mocht je dus nog een brandende vraag hebben, onderaan kun je ‘m achterlaten in een reactie ;-)

Doe een brainstorm

Je hebt niet per se externe bronnen nodig om inspiratie te krijgen. Je kunt het ook héus wel zelf, ook al heb je daar misschien niet alle vertrouwen in. Het enige wat je moet doen is hier tijd voor maken en focus voor vinden. Plan een brainstorm met jezelf!

Neem in ieder geval een half uur de tijd. Maak de plek waar je aan zit leeg, leg een groot vel papier neer en pak een pen. Begin met het opschrijven van ideeën, hoe vaag ze ook zijn. Schrijf ALLES op wat in je opkomt. Weet je niet waar je moet beginnen? Schrijf het onderwerp of de naam van je blog in het midden, als de start van een mindmap. Zet je (sub)onderwerpen daaromheen en verbind met strepen. Vervolgens ga je elk wolkje steeds verder uitwerken. Een specifieker onderwerp waar je nog niet over geschreven hebt, of juist een concreet idee, alles voeg je toe aan je mindmap en niets is fout.

Wat voor mij ook goed werkt is onder de douche gaan staan. Dat is voor mij een moment waarop ik écht niks doe en dus goed kan nadenken. Sommige van mijn beste ideeën heb ik oprecht in de douche bedacht! Denk eens na of jij ook een bepaald moment of een bepaalde plek hebt die jou altijd goede ideeën geeft. En maak er gebruik van!

Andere blogs en Pinterest

Waar ik ook vaak inspiratie uit opdoe, zijn andere blogs en Pinterest. Die zet ik even onder één noemer omdat ik vaak nieuwe blogs ontdek via Pinterest. Met name in Amerika is Pinterest enorm populair en via Pinterest ontdek ik vaak andere Amerikaanse blogs die over soortgelijke onderwerpen schrijven. (Ik repin deze ook vaak op mijn Pinterestaccount, dus mocht je daarin geïnteresseerd zijn kun je mij volgen op Pinterest!)

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je letterlijk andere blogs overneemt of exact alle onderwerpen en tips kopieert. Dat eerste is verboden (auteursrecht) en dat tweede is gewoon niet netjes. Maar vaak lees ik bijvoorbeeld over hoe iemand iets op een bepaalde manier doet, en bedenk ik me dat ik ook eens kan delen hoe ik dat doe. Of lees ik een bepaalde alinea waarover ik wel een complete blogpost kan schrijven. En dat is allemaal prima wat mij betreft! En als ik echt bijvoorbeeld een bepaalde methode van iemand heel inspirerend vind en daarover wil gaan schrijven, dan vertel ik er uiteraard over als “de methode van…” met een linkje naar de bron, en geef het vervolgens een eigen twist.

Eigen ervaringen

Nog een waardevolle bron van inspiratie die helemaal vanuit jouzelf komt zijn je eigen ervaringen. Ook al heb je geen persoonlijke blog, dan nog kun je veel van wat je meemaakt als inspiratie voor je blog gebruiken. In mijn geval kan ik bijvoorbeeld schrijven over dingen die ik moeilijk vind bij productiviteit en plannen en hoe ik hiermee omga, of hoe ik mijn planning maak, of iets waarvan ik heb ontdekt dat het mij productief maakt.

Maar je kunt dit op zo’n beetje alle onderwerpen toepassen! Waar liep je tegenaan en hoe heb je dat opgelost? Misschien zitten anderen met hetzelfde probleem. Wat heb je gedaan tijdens je afgelopen vakantie? Wat vond je zo leuk aan dat cafeetje waar je vorige week koffie hebt gedronken? Wat vond je van het boek dat je pasgeleden hebt gelezen? Wat doe je voor opleiding en wat zou iedereen over die opleiding moeten weten? Wat heb je de afgelopen week gegeten?

Lees je oude blogartikelen terug

Tot slot nog een laatste tip die vooral waardevol is voor wie al langer blogt: lees je oude blogartikelen terug! Misschien heb je ooit geschreven over iets wat je nu heel anders doet, of vond je iets toen heel goed, leuk of fijn en nu niet meer (of andersom!). Het is oké om terug te komen op je standpunt of om te laten zien hoe jij veranderd bent en nieuwe dingen hebt geleerd!

Deze blogpost is daar meteen een heel mooi voorbeeld van! Ruim 2 jaar geleden schreef ik namelijk ook over hoe ik bloginspiratie kreeg. Maar laatst vroeg een lezer precies dat: hoe kom ik aan ideeën voor mijn blog? Een kijkje in mijn statistieken en ik zag dat de post van twee jaar geleden zo goed als niet meer gelezen werd. Terwijl het nog steeds een superbruikbare post is voor mijn lezers die ook bloggen. Dus wat heb ik gedaan?! Dat artikel gebruikt als inspiratie voor deze nieuwe blog die je nu leest, en uitgebreid met de ervaring die ik de afgelopen twee jaar heb opgedaan. Dit is dus de new & improved versie!

Als je ook een blog hebt: hoe zorg jij voor bloginspiratie?

 

Stappenplan Van chaos en drukte naar productiviteit

Meld je aan voor mijn e-mails en krijg gratis toegang tot het stappenplan "Van chaos & drukte naar productiviteit"

Kom je altijd tijd tekort? Is je to do lijst eindeloos? Heb je behoefte aan meer overzicht & rust in je hoofd, en wil je méér gedaan krijgen? Ik ga jou helpen in 6 stappen, in dit praktische PDF stappenplan. Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt daarbij gratis toegang tot het stappenplan:

Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"

Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!

Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.

Plaats een reactie