Voordat je verder leest...

Wil jij meer rust & overzicht in je werkdag?

Ontdek met 10 meerkeuzevragen wat jou tegenhoudt om meer rust en overzicht in je werkdag te creëren én wat de eerste stap is om daar iets aan te veranderen!

Heb jij een growth mindset of fixed mindset? (Boek review Carol Dweck)

Een goede mindset hebben maakt alles in je leven beter. Een mind-watte?! Je mindset is je denkwijze: de overtuigingen die jij hebt en die beïnvloeden wat je dagelijks doet. Carol Dweck schreef het boek Mindset, waarin ze de growth mindset (groeimindset) en fixed mindset (statische mindset) aan je introduceert. Dit boek is één van de meest inspirerende boeken die ik gelezen heb – en ik lees véél. In dit blogartikel vertel ik je meer over wat mindset is en wat ik precies van het boek Mindset vond!

Wat is mindset?

Je mindset is je denkwijze. De overtuigingen die jij hebt en die beïnvloeden wat je dagelijks doet. Dat klinkt misschien een beetje vaag. Om mindset beter te begrijpen is het goed om te weten dat alles wat we doen, voortkomt uit een gedachte die we hebben (bewust of onbewust). En alles waar we op reageren, komt óók voort uit onze gedachten. In mijn blog over wat mindset is lees je hier meer over.

Je kunt allerlei verschillende mindsets hebben. Eén indeling die vaak wordt gemaakt, en waar het boek van Carol Dweck op gebaseerd is, is de growth en fixed mindset.

De growth mindset en de fixed mindset

De growth en fixed mindset zijn de twee mindsets die Carol Dweck onderscheidt in haar boek. Dit is wat ze betekenen:

• De fixed mindset / statische mindset: Je gelooft dat je talent, intelligentie en al jouw kwaliteiten bij je geboorte zijn vastgelegd. Je bent niet slim of wel slim. Je hebt geen talent of wel talent. Het is belangrijk om te bewijzen met welke talenten jij geboren bent. Falen is slecht want dat laat zien dat je geen talent hebt.
  • De growth mindset / groeimindset: Je gelooft dat je talent, intelligentie en vaardigheden constant kunt ontwikkelen. Als je iets niet kan of er niet goed in bent, dan kun je dat leren, als je maar wilt. Het is belangrijk om een uitdaging aan te gaan en je best te doen, want daar word je beter van. Falen is oké want daar kun je van leren.

Niemand heeft compleet een statische, fixed mindset of een growth mindset. We hebben allemaal een beetje van beide. Op het ene gebied heb je meer een statische mindset, op het andere meer een groeimindset. Zelfs op verschillende momenten kan het anders zijn. Beseffen dat je een van deze twee mindsets hebt geeft je beter inzicht in waarom je op bepaalde manieren reageert op bepaalde momenten. In welke situatie reageer jij vaker vanuit een fixed mindset? En in welke situatie vanuit een growth mindset?

Waarom ik dit boek over fixed en growth Mindset heb gelezen

Eén van mijn doelen voor 2020 was om meer te leren over mindset. Om mijn gedachten meer onder controle te krijgen en minder mijn ‘eigen vijand’ te zijn. Daarom las ik dit jaar een heleboel boeken over dit onderwerp, volgde ik cursussen en was ik even lid van een community.

Dit boek stond al lang op mijn lijst om óók te lezen. Immers, ik wilde leren over mindset, dan hoort een boek wat Mindset héét daar toch ook bij?! Maar ik had niet hele hoge verwachtingen van het boek. Ik dacht dat ik al wel begreep wat de fixed mindset en de growth mindset waren en hoe dat invloed had op dingen. Ik dacht dat ik vaak al wel een growth mindset had dus dat ik er niet heel veel van zou leren.

Nou, had ik dat even fout. Dit is veruit het meest inspirerende boek dat ik in 2020 heb gelezen. Ik leerde over op hoe enorm veel thema’s in je leven dit invloed heeft, en dat ik absoluut zeker niet altijd een growth mindset had. Het heeft echt mijn ogen geopend over waarom dit zo belangrijk is en hoe ik dit kan gebruiken om mijn leven nog mooier, beter en leuker te maken.

Wie heeft het geschreven en waar lees je over?

Het boek Mindset is geschreven door Carol Dweck, een professor psychologie aan de universiteit van Stanford. Ze heeft een indrukwekkend cv en héél veel onderzoek gedaan naar mindset in haar carrière. Het boek voelde voor mij als een soort nalatenschap: een verhaal waarin ze de optelsom van al die jaren onderzoek en ervaring deelt. Er zitten dan ook héél veel verwijzingen naar onderzoeken in; de twee mindsets en de effecten ervan zijn niet zo maar een theoretisch concept, maar wetenschappelijk bewezen fenomenen.

In het boek vertelt Dweck over hoe de growth mindset en fixed mindset effect hebben op ALLE aspecten van het leven. Ze besteedt onder andere aandacht aan het effect van mindset op:

• Studie/schoolprestaties
  • Kinderen
  • Artistieke prestaties
  • Sport
  • Ondernemerschap, carrière en bedrijfsleven
  • Relaties
  • Ouders, leraren en coaches

Eigenlijk zo’n beetje alle aspecten van het leven dus. En hoewel ze bijvoorbeeld bij sport ingaat op het effect van mindsets op het succes en falen van professionele sporters, iets wat niet per se dicht bij mij staat, blijft het interessant en inspirerend om te lezen dat mindset ook op al die dingen effect heeft. Het helpt om super goed te begrijpen hoe groot de effecten ervan kunnen zijn.

Boek Mindset Carol Dweck

Wat heeft Mindset van Carol Dweck mij tot nu toe opgeleverd en hoe gebruik ik de growth en fixed mindset?

Ik las Mindset in het najaar van 2020, nog niet heel lang geleden dus. Toch zijn er al best wat dingen waarop het boek effect heeft gehad. Het eerste en misschien wel het belangrijkste is dat het me bewuster heeft gemaakt van de mindsets; dat ze er zijn in alles wat je doet en hoe je dat vóór je kunt gebruiken. Klinkt misschien vaag, maar Carol zegt zelf ook in het boek: überhaupt weten dat deze 2 mindsets er zijn, en erover lezen en leren, heeft al als effect dat je meer vanuit de growth mindset gaat denken.

Ik weet nu heel goed hoe enorm veel dingen mindset beïnvloedt, en ik streef dan ook na om zo veel mogelijk vanuit de growth mindset te denken. Het boek maakt meer dan duidelijk waarom dat zo waardevol is. Bij alles waarbij ik wil stoppen omdat het even niet lukt, probeer ik nu te denken: dit is een leermoment. Als ik doorga, wordt het beter. Bij alles waarbij ik eigenlijk wil roepen: “Dit kan ik niet!!!” denk ik nu: als ik het wil, kan ik het leren. Ik heb tegen heel veel mensen om mij heen ook heel enthousiast over het boek verteld, waardoor mijn vriend nu ook regelmatig tegen me zegt: “ho, wat nou je kan het niet?!”. Een goede herinnering als mijn gedachten onbewust toch in de fixed mindset willen kruipen.

En dat klinkt allemaal heel simpel en niet zo baanbrekend misschien, maar echt; lees het boek en ik beloof je dat je er de waarde van inziet. Ik heb sinds het lezen van het boek echt mijn gedachten beter op orde en kom sneller uit dipjes. Als het even niet goed gaat, dan had ik eerst altijd de neiging om veel te lang te balen over van alles en nog wat. En dat komt natuurlijk niets ten goede. Dat wist ik wel; maar er is een verschil tussen iets weten en iets doen hè ;-). Nu kan ik mijn eigen gedachten veel sneller onderbreken door te denken: “oké, nu gaat het even niet goed. Maar wat kan ik doen om te verbeteren? Wat kan ik hiervan leren? Kan ik beter mijn best doen?”

Mijn recensie van Mindset

Wat vond ik goed?

Mindset gaat over een vrij duidelijk concept dat best wel logisch klinkt als je er even kort iets over leest. Bijvoorbeeld zoals mijn uitleg aan het begin van dit blogartikel. Maar pas als je het hele boek leest ga je begrijpen en beseffen op hoeveel dingen dit effect heeft en hoe waardevol het is om dit goed te begrijpen. Ik kan het boek echt oprecht iedereen aanraden.

Veel zelfhulpboeken die ik lees gaan over een breed onderwerp, waarbij allerlei aspecten die invloed hebben op dat onderwerp worden uitgelicht. Dit boek is anders omdat het héél specifiek gaat over de growth mindset en de fixed mindset in het HELE boek. Deze manieren van denken worden uitgebreid en tot in detail uitgelegd, dat je hier niet NIET door geïnspireerd kunt worden. Ik dacht dus al te begrijpen hoe het concept werkte, maar dit boek heeft zo veel meer duidelijk gemaakt.

Het boek is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en dan kom je er niet aan onderuit dat er af en toe een onderzoek besproken wordt. Maar dat wordt heel fijn afgewisseld door veel verhalen en voorbeelden die helpen om het concept beter te begrijpen en makkelijker toe te passen op je eigen leven. Hierbij komen verhalen van bekendheden aan bod, die net zo makkelijk afgewisseld worden door verhalen van bijvoorbeeld de studenten van Dweck. Dat werkt enorm inspirerend.

Wat vond ik minder goed?

Tja, er is één ding wat minder fijn is aan dit boek. En dat is dat het echt een flink boek is. Je leest het niet even lekker weg op een middagje. Het is veel leeswerk. Het boek is wel fijn geschreven en door hoe geïnspireerd ik erdoor werd bleef ik gemotiveerd om verder te lezen, maar er zitten best wel wat uren in. Die de moeite waard waren, maar toch.

Voor wie is lezen over de growth en fixed Mindset aan te raden?

Eerlijk gezegd vind ik dat Mindset verplichte kost zou moeten zijn voor iedereen. Maar het is vooral waardevol als je nu soms worstelt met je gedachten en je mindset, en meer wilt weten over hoe dat werkt en hoe je iets kunt veranderen. Ook is het de moeite waard als je je nu het meest herkend in een fixed mindset, en wilt weten hoe je meer een growth mindset kunt krijgen (of dat je überhaupt overtuigd wilt worden van waarom een growth mindset de moeite waard is).

Als je niet van een dikke pil houdt en twijfelt of het iets voor jou is, dan raad ik je aan om eerst alvast op internet meer op te zoeken over dit concept. Het is zo waardevol. Kijk bijvoorbeeld deze TED talk. De focus ligt op kinderen, maar je kunt op basis hiervan ook eens nadenken hoe je er zelf in staat.

Ga dit boek lezen. Als je in 2021 één boek gaat lezen, laat het deze zijn. Het is te koop op Bol.com. Helaas is alleen de Engelse versie als e-book beschikbaar, daarom 2 links:

Nederlandse boek:

Engelse e-book:

Ontvang gratis tips en updates (incl. 30 tips voor meer rust in je hoofd!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus de checklist met 30 tips voor meer rust in je hoofd!

Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"

Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!

Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.

2 gedachten over “Heb jij een growth mindset of fixed mindset? (Boek review Carol Dweck)”