Dus, heel je huis is netjes opgeruimd? Goed bezig! Dan komt nu de volgende uitdaging: hoe zorg je er in hemelsnaam voor dat het ook zo opgeruimd blijft? Houd de volgende drie stappen aan, dan kun je ook echt opgeruimd blijven leven!
PS2 Wil jij direct aan de slag met altijd opgeruimd gaan leven? Meld je nu via onderstaand formulier aan voor mijn e-mails en je ontvangt gratis het PDF stappenplan Beginnen met opruimen om je huis eens en voor altijd op te ruimen!
Ruim eerst alles een keer goed op
Deze blogpost is bedoeld voor wie de helse klus die “ruim al je spullen op” al heeft voltooid. En dan niet alleen de keukentafel en de slaapkamervloer, maar ook de binnenkant van alle kastjes en de bergruimte op zolder. Ben je nog niet zover? Lees dan eerst deze blogpost, waarin je leest welke opruimtips ik meenam uit het boek Opgeruimd.
Ben je helemaal opgeruimd, dan is het tijd om ervoor te zorgen dat het ook zo blijft. Misschien wel een nog grotere uitdaging ;-). Op naar het stappenplan dus! Dit zijn wat mij betreft de drie gouden regels om je kamer of huis opgeruimd te houden.
Zorg dat al je spullen een vaste plek hebben
Dit wordt ook aangeraden in het boek Opgeruimd: als je wilt opruimen, dan is het cruciaal dat ál je spullen een vaste plek hebben. Kijk dus rond in je kamers, kasten en andere plekken om te zien of er nog ergens losse dingen slingeren. Kun je dat ene notitieboekje niet ergens opbergen? Moet die schaar echt open en bloot op het aanrecht liggen, of is er plek voor in een laatje? Of wat ik altijd lastig vind: waar laat ik de spullen die ik vaak in mijn tas meeneem? Immers, als ik dingen dan een keer niet nodig heb (geen paraplu want het regent niet, geen agenda want ik neem een kleine tas mee…), is het makkelijk om die even snel overal en nergens te leggen. En als je zo omgaat met alle kleine spulletjes, wordt het al snel een rotzooi. Alles heeft daarom een plek nodig! En daarbij mag je best een “rotzooila” hebben, als je maar weet wat voor random dingen daar in horen, en je die ook echt gebruikt. En in die lade kun je weer werken met een ladeverdeler, zodat er toch een soort van organisatie in zit. Overal is een oplossing voor :-)!
Je taak is: geef AL je spullen een vaste plek
Dan komt nu het cruciale van deze regel om je huis ook opgeruimd te houden: zorg dat je dit altijd blijft doen. Als je in de toekomst iets tegenkomt wat geen plek heeft, of wat niet logisch is, doe er iets mee! Of schrijf het in ieder geval op zodat je er later iets mee kunt doen. In de onderstaande regels komt dit nog terug.
Zorg dat je één plek hebt voor inkomende spullen
Je gaat ongetwijfeld wel eens winkelen, je krijgt wel eens wat, of je komt dingen tegen die je toch nog niet echt een plek had gegeven. En die moeten dus een plek krijgen. Maar ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om elke keer dat dit gebeurt, meteen een plek voor alles te zoeken en het op te ruimen. Zeker als het gaat om één brief ver weg in een map opbergen, een bonnetje wegstoppen voor je administratie, of bedenken waar je die hele handige keukentool gaat laten. Ik zou in ieder geval gek worden als ik constant kleine dingen moet opruimen. Of wat dacht je van die brief over dat abonnement wat je moet verlengen of dat boek dat je terug moeten geven aan een vriendin. Kleine taken waar je zo even tussendoor waarschijnlijk niet altijd tijd voor hebt, maar waardoor je wel extra spullen in huis hebt liggen.
Daarom is het handig om één plek te hebben voor inkomende spullen. Hier bewaar je alles wat nog geen plek heeft, tot een later moment waarop je het een plek gaat geven. Daarnaast bewaar je er ook de dingen waar je nog wat mee moet doen en die daardoor geen plek hebben.
Daar mag je best een beetje bij vals spelen, want niet al je spullen zijn het hetzelfde. Richt bijvoorbeeld de volgende plekken in:
- Een postvak voor post, papieren en andere kleine dingen
- Een hoekje in je huis (liefst in een berging of andere plek die niet opvalt voor gasten) waar je wat grotere dingen tijdelijk kunt zetten
Wees wel kritisch op wat je bewaart! Als je wéét dat je dat ene bonnetje toch weg gaat gooien, of dat gratis actieproduct toch niet gaat gebruiken, gooi het dan gewoon meteen weg in plaats van dat het tijdelijk ruimte inneemt in je huis (of computer).
Ruim elke week de plek met inkomende spullen op
Dan zijn we nu aangekomen bij de laatste, logische vervolgstap: ruim de plekken met inkomende spullen op. Hoe sneller je spullen verzamelt op je inkomende plekken, hoe vaker je ze moet opruimen, maar als het niet al te veel is, denk ik dat één keer per week opruimen een goed uitgangspunt is. Het handigste is dan ook om hier een vaste dag voor te prikken. Doe het bijvoorbeeld altijd op dinsdag na het diner. Dan wordt dit een gewoonte en ruim je de inkomende plekken uiteindelijk als vanzelf op elke dinsdag.
Terwijl je de inkomende spullen verwerkt, denk na over het volgende:
- Doe alles waar je nog iets mee moet doen, nu eerst meteen. Dus doe wat er op brieven staat en breng geleende spullen terug. Van alles wat je fysiek overhoudt na de taak, moet je namelijk vervolgens gaan bedenken wat je hiermee doet. Dan begint het echte opruimen van deze spullen dus pas.
- Bedenk bij AL je spullen opnieuw: Wil ik dit wel echt bewaren? Does it spark joy? Heb je het gratis ergens bij gekregen of wilde je het echt graag hebben? Ook al heb je het misschien al een week bewaard, wees kritisch op wat je écht een plek in je huis wilt geven.
- Hoef je er op dit moment niets meer mee te doen en wil je het wel bewaren? Dan is het tijd om het een plek te geven in je huis.
Als je alle spullen op je inkomende plekken op deze manier hebt verwerkt, ben je klaar. Klaar voor een nieuwe week van spullen verzamelen ;-).
Wil jij direct aan de slag met altijd opgeruimd gaan leven?
Dan heb ik iets voor je:
Meld je aan voor mijn e-mails en krijg gratis toegang tot het Stappenplan Beginnen met Opruimen!
Wil je graag opruimen, maar ga je nooit aan de slag? Of begin je wel eens, maar loop je dan altijd vast? Ik ga jou helpen! In 8 stappen ga je jouw huis opruimen. Alle stappen vind je in een praktisch PDF stappenplan. Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt daarbij gratis toegang tot het stappenplan:
goede tips! Een aantal maanden geleden hebben wij onze woonkamer rigoreus verbouwd. Voordat de nieuwe meubels kwamen hebben we alles opgeruimd enn heel veel spullen weggedaan omdat we ook minder kastruimte zouden hebben. Nu heeft alles een vaste plek en ik mis niets van wat we hebben weggedaan :)
Oh ja dat lijkt me het ideale moment om flink te ruimen! En dat is het inderdaad, het is zo veel fijner als alles gewoon een plek heeft. En inderdaad je mist niks, en als dat wel zo is dan is het vaak iets wat je makkelijk kunt vervangen!
Wat een mega handig stappenplan!
Zeker nu ik gister avond ineens zin had om mijn kamer op te ruimen.. En dan wel in de zin van; alle zichtbare en onnodige dingen in kastjes stoppen. En tja, dan is dit wel weer even een kleine eyeopener. Ik ga dit artikel op slaan en wie weet ga ik ooit nog eens ‘goed’ opruimen;).
Haha ja dat is gevaarlijk, dan weet je over een tijd denk ik niet meer wat er allemaal in die kastjes ligt ;-). Enne als je aan de slag gaat lees dan ook zeker mijn artikel over Opgeruimd als je het echt grondig wilt doen!
Door luiheid durf ‘k al eens mijn bureau op te zadelen met een toren van boeken & papieren. Steeds zeg ‘k, ik moet dringend tijd maken om op te ruimen maar elke keer komt er iets tussen. Al is dat natuurlijk een flauw excuus ;)
Haha ja dat klopt denk ik! Misschien helpt het om te denken dat hoe langer je het uitstelt, hoe vervelender het wordt (want meer werk) als je er wel een keer mee aan de slag gaat?
Ik kreeg ooit de tip ergens om, wat je binnen twee minuten kunt doen (opruimen) dat ook direct te doen. Dit werkt ook héél goed!
Hoi Inge, bedankt voor je reactie! Dat is inderdaad ook een hele goede tip! Ik probeer dat zelf ook te volgen bij allerlei kleine dingen die ik moet doen (denk: een mail die je binnen 2 minuten kunt beantwoorden). :-)