Stephen Covey: 7 eigenschappen voor effectief leiderschap (boek review)

Stephen Covey: 7 eigenschappen voor effectief leiderschap (boek recensie)

De 7 eigenschappen van effectief leiderschap is één van de bekendste non-fictieboeken die er zijn. Het boek van Stephen Covey uit 1989 is ruim 30 jaar later nog steeds even nuttig en relevant en is écht niet alleen interessant voor mensen met een leidinggevende rol (in de Engelse titel komt het woord ‘leiderschap’ niet voor niets niet voor). De 7 eigenschappen van Covey helpen je vooral effectief zijn in zowel je werk als je persoonlijke leven. Ik vertel je mijn mening over het boek en je leest natuurlijk ook meer over de zeven eigenschappen!

Lees verder

Help, chaos in mijn hoofd! 8 tips die helpen

Help, chaos in mijn hoofd! 8 tips die helpen

Je bent met van alles en nog wat bezig, maar niet met datgene dat je wilde doen. In je hoofd is het vol, druk en vooral onrustig. Je wilt graag meer rust en overzicht hebben, maar hoe?! Herkenbaar! Er is ook vaak genoeg chaos in mijn hoofd. Gelukkig weet ik inmiddels hoe ik het snel weer op orde kan brengen en het rust en overzicht weer terug kan krijgen. En ik ga mijn tips met je delen!

Lees verder

TextExpander: tijd besparen op de computer (app review)

TextExpander: tijd besparen op de computer (app review)

Merk jij dat je regelmatig dezelfde zin opnieuw typt? Of dat je weer eens op zoek bent naar die ene link? Of dat je een oude e-mail opzoekt, omdat je nu precies hetzelfde wilt sturen? Dan kan de app TextExpander (voor Mac én Windows) je veel tijd besparen! Ik leg je uit wat het is, waarvoor je ‘m kunt gebruiken en wat ik er goed en minder goed aan vind!

Lees verder

Prioriteiten stellen in 5 stappen [meer rust & overzicht in je planning]

Prioriteiten stellen in 5 stappen [meer rust & overzicht in je planning]

Zit jij regelmatig met de handen in je haar omdat allerlei dingen te doen hebt, en ze allemaal even belangrijk lijken? Of ben je de hele dag hard aan het werk, om er aan het eind achter te komen dat die ene taak die écht af moest, nog niet gedaan is? Dan is het tijd aan de slag te gaan met prioriteiten stellen. Lees wat dat inhoudt, waarom het belangrijk is én hoe je het doet in 5 stappen!

Lees verder

Hulp bij opruimen? Zo ga je wel écht je spullen opruimen [motivatie tips]

Laptop met klemmen en nagellak

Je spullen opruimen: je wéét dat het moet gebeuren, maar tóch doe je het niet. Of je maakt wel een begin, maar daar houdt het dan vaak ook wel bij op. Je stopt er weer mee, het blijft bij een lade, of je raakt gedemotiveerd omdat het zó weer een rommeltje is. Oftewel: je kunt wel wat hulp bij het opruimen gebruiken. Om precies je zijn heb je tijd óf motivatie óf beide nodig. En dat is précies waar ik je mee ga helpen!

Lees verder

Leren nee zeggen: het kan moeilijk zijn maar zo doe je het tóch

In een wereld van meer-meer-meer wordt nee zeggen steeds belangrijker. Maar waarom moet je 'nee' zeggen tegen dingen? En als je hebt besloten nee te zeggen, hoe pak je dat dan aan? Ik deel het met je!

Is durven nee zeggen soms een uitdaging? Betrap je jezelf regelmatig erop dat je ‘ja’ hebt gezegd tegen iets wat je éigenlijk liever niet zou doen? Helemaal niet gek hoor. En heel herkenbaar voor mij. Nee zeggen klinkt simpel, maar kan een grote uitdaging zijn. Vooral als ‘ja’ nu je standaard antwoord op, ehh, zo’n beetje alles is. Misschien merk je dat je dan vooral bezig bent met wat anderen belangrijk vinden, en minder met tijd voor jezelf. Of je merkt dat het simpelweg niet allemaal past in je dag. Tijd om er wat aan te doen, tijd om beter te leren nee zeggen!

Lees verder

Productiviteit verhogen? 7 tips om vandaag aan de slag te gaan

Notitieboek met sterren, HEMA to do blok, zilveren pen en paperclips

Als je productiviteit kunt verhogen, dan kun je méér bereiken in de tijd die je hebt. Dat betekent dat je minder tijd nodig hebt om hetzelfde gedaan te krijgen, waardoor je tijd overhoudt om nog meer taken te doen óf meer vrije tijd hebt. Maar HOE kun productiviteit verhogen? Ik deel 7 praktische tips waarmee je vandaag nog aan de slag kunt gaan.

Lees verder