Voordat je verder leest...

Wil jij meer rust & overzicht in je werkdag?

Ontdek met 10 meerkeuzevragen wat jou tegenhoudt om meer rust en overzicht in je werkdag te creëren én wat de eerste stap is om daar iets aan te veranderen!

Konmari methode: 6 basisprincipes voor opruimen + mijn 4 extra tips


Is het tijd om je spullen eens écht goed op te ruimen? En wil je aan de slag met de Konmari methode? Top! Ik ga je alles vertellen over deze methode: wat is het, wat zijn de belangrijkste tips en waar moet je rekening mee houden? Al een paar keer ruimde ik al mijn spullen op volgens ongeveer de Konmari methode. Ongeveer ja, want ik heb zelf zeker wel wat aanvullingen en extra tips. En die ga ik je vandaag ook meegeven!

First things first: wat is de Konmari methode?

De Konmari methode is de opruimmethode van opruimgoeroe Marie Kondo. Je kent haar misschien van haar boeken Opgeruimd! en Spark joy, of van haar serie op Netflix. Alweer heel wat jaren terug las ik haar eerste boek Opgeruimd! en werd ik enorm geïnspireerd om eens kritisch te kijken naar alle spullen die ik heb. 

Want ik was wat je noemt een echte ‘bewaarder’. Ik dacht bij al mijn spullen: “maar wat als ik het nog nodig heb?!” En dus gingen spullen die ik niet meer gebruikte vooral naar de zolder in plaats van weg. En ik was enorm goed in zo veel mogelijk spullen in een kast stoppen.

Marie Kondo inspireert je met haar Konmari methode om anders naar opruimen te kijken. Opruimen is niet ‘het aan de kant doen’ maar ‘het weg doen’. Iets waar ik het tegenwoordig 300% mee eens ben. Want alleen maar meer – dat werkt niet. Dan loop je op een gegeven moment helemaal vast, want er is zeker zoiets als TE veel spullen. Maar spullen wegdoen is niet het enige waar de methode om draait. Ik ga alle basisprincipes met je delen!

De 6 basisprincipes van de Konmari methode

Dit zijn wat mij betreft de dingen waar Marie Kondo in haar boeken en series de meeste aandacht aan besteedt en wat de basisprincipes van haar methode zijn. 

Opruimen doe je in één keer

Als een emmer bijna overloopt, dan kun je er met een lepel water uit scheppen om te voorkomen dat hij helemaal overloopt. Of je pakt de emmer op en je gooit hem in één keer leeg. Dat laatste is wat Marie Kondo suggereert in de Konmari methode: één groot project maken van het opruimen van AL je spullen. Niet af en toe een kastje opruimen wat vervolgens een paar weken later als vanzelf weer gevuld raakt.

En dat betekent wat mij betreft niet dat je drie weken vrij moet nemen en al je kasten tegelijk leeg moet maken. Nee, zoals ik ook in Begin jouw opgeruimde leven bespreek, kun je beter een plan maken en een volgorde bepalen waarin je aan de slag gaat. Vervolgens werk je stap voor stap alles weg. Maar als je nu echt veel spullen hebt, dan is het wél goed om er één project van te maken. Want als je elke maand een klein beetje doet, dan ben je over vier jaar nog bezig. Niet echt motiverend of opluchtend.

De basis Konmari methode tip: Opruimen = wegdoen

Als ik vroeger mijn kamer ging opruimen, dan stond opruimen voor mij gelijk aan ‘zorgen dat alle spullen er netjes uit zien’. Het ging in een kast of lade, of het werd netjes opgestapeld of gesorteerd, en klaar was Linda. Als er nieuwe spullen bij kwamen, dan stopte ik die bij in de kasten en lades.

Maar dat is eigenlijk geen opruimen. Dat is wat ik organiseren noem.

Opruimen gaat niet over bepalen WAAR iets moet komen. Opruimen gaat over bepalen of je het wel moet bewaren, of dat het weg kan. Dat is eigenlijk de enige afweging die je hoeft te maken. Bepalen waar het komt, dat komt later wel.

Opruimen, oftewel bepalen of het weg kan, is stap 1. Organiseren, oftewel bepalen wáár het komt, komt later.

De vraag der vragen: word je er blij van?

Eén van de meest bekende onderdelen van de Konmari methode, is dat Marie Kondo je verzoekt om de volgende vragen te stellen over al je spullen:

Word je er blij van?

(Of misschien ken je de Engelse versie: Does it spark joy?)

Daar komt vaak heel veel commentaar op. Want sommige spullen heb je nodig, daar word je toch niet blij van!? Maar daar gaat het juist ook om. 

Ik word niet per se blij van een blikopener an sich, maar als ik een blik open moet maken vind ik het toch wel héél fijn dat we zo’n ding in huis hebben liggen. (Dat doet me nog altijd denken aan toen ik als student een keer onbewust een blik kocht waar je een opener voor nodig had – die ik dus niet had. Ik ben dat blik uiteindelijk met een mes te lijf gegaan, maar een groot succes was het niet, kun je je voorstellen ;-). Een paar dagen later kocht ik toch maar een blikopener…)

Oftewel: ‘Word je er blij van?’ is een nuttige vraag – maar gebruik ‘m wel in de context van het type spul dat je vast hebt. Bij Begin jouw opgeruimde leven zit een handige bonus download die je helpt om deze vraag te beantwoorden en nog veel makkelijker te beslissen of je het houdt of niet. Want deze vraag klinkt makkelijk, maar jij weet vast ook: zo makkelijk is het niet om te bepalen wat je weg gaat doen.

Ik word niet per se blij van een blikopener an sich, maar als ik een blik open moet maken vind ik het toch wel héél fijn dat we zo’n ding in huis hebben liggen.

Ruim op per categorie in plaats van per kamer

Marie Kondo zweert in haar Konmari methode bij het opruimen per categorie, in plaats van per kamer. De reden daarvoor is simpel: als je bijvoorbeeld je kleding wilt opruimen, kan het best dat deze zich niet op één plek bevindt. Je hebt bijvoorbeeld wat kleding in de slaapkamer liggen, misschien nog wat meer in een inloopkast, en misschien ook een deel op zolder. Dat kan je dus volgens haar allemaal het beste op één hoop gooien en tegelijk uitzoeken.

Ik ben het daar deels mee eens. Het werkt goed om hetzelfde soort spullen tegelijk op te ruimen, maar als je allerlei oude kleding met emotionele waarde op zolder hebt liggen, bewaar die dan vooral tot het laatst. En als je zo veel kleding hebt, dat je wel een dag zoet bent met alleen de kledingkast op de slaapkamer, dan helpt het ook niet om er nóg meer bij te halen. Maar heb je ergens een andere kast nog een paar broeken liggen, pak die er dan vooral wél bij!

Na het opruimen: Alles een vaste plek

“Waar had ik dan ook al weer gelaten??” Als dat een vraag is die je jezelf vaak stelt, dan heb je meer vaste plekken nodig. Na het opruimen (lees goed: NA het opruimen, NAdat je besloten hebt of je het überhaupt moet bewaren) is het tijd om te bepalen waar je al je spullen precies gaat laten.

Waarom? Simpel.

  1. Het zorgt ervoor dat je al je spullen altijd gemakkelijk terug op kunt bergen. Niets hoeft rond te slingeren, want het kan terug op de vaste plek.
  2. Het zorgt ervoor dat je weet waar spullen liggen, zodat je al die zoektijd bespaart.

Berg dingen staand op met de Konmari methode

Marie Kondo kan soms een beetje zweverig worden in haar boeken. Ze zegt dan ook dat je spullen het beste staand op kunt bergen ‘zodat ze niet platgedrukt worden door andere spullen’. (En dat zelfs bij boeken, hè.) Daar ga ik niet helemaal in mee. Máár ik heb het staand opbergen wel een kans gegeven en ik wil niets anders meer.

Dat betekent dat al mijn T-shirts in mijn kast staan, rechtop, zodat ik ze allemaal kan zien (in Begin jouw opgeruimde leven laat ik ’t je zien). Een hardnekkig misverstand daarover is dat je ‘veel meer tijd’ kwijt zou zijn aan het opvouwen. Dat is écht niet waar – het is maar net wat je gewend bent. Natuurlijk, het kost tijd om een nieuwe vouw-werkwijze aan te leren. Maar daarna maakt het niets meer uit. Inmiddels is het mijn standaard en vouw ik dit net zo snel als voorheen zonder de Konmari methode. En doordat de boel veel beter op z’n plek blijft, bespaar ik juist tijd die ik eerst nodig had voor het opnieuw vouwen van kleding omdat ik een T-shirt onder uit de stapel had gehaald wat niet helemaal goed ging…

Mijn persoonlijke aanvullingen op de Konmari methode

Naast de basisprincipes van Marie Kondo, wil ik je nog de volgende tips meegeven als je aan de slag wilt gaan met de Konmari methode:

Wees je bewust dat opruimen tijd kost

Met de Konmari methode ga je in feite je hele huis overhoop gooien en AL je spullen doorlopen. En ik ben voorstander van de methode – maar niet van er ‘zo maar’ aan beginnen. Want dan is het makkelijk om erachter te komen dat het eigenlijk toch best wat tijd en energie kost – en om er dan maar weer mee te stoppen.

Wees je er bewust van dat dit, afhankelijk van het aantal spullen dat je hebt natuurlijk, best een klus kan zijn waar je een aantal weken mee bezig bent. Houd daar bewust rekening mee in je agenda en denk niet dat je het ‘wel even tussendoor doet’.

Leer niet alleen de methode, maar heb ook de juiste mindset

Opruimen met de Konmari methode is in principe gewoon weer een extra taak op je to do lijst. En dat is niet erg – maar dat betekent wel dat je ‘m moet DOEN. Dat betekent dat je het niet moet uitstellen, je niet moet laten afleiden als je even twijfelt over of je het wel of niet bewaart, én ervoor open moet staan dat je nu écht dingen WEG gaat doen. (Want anders kun je het hele project volgende maand weer opnieuw beginnen.)

En daar komt je mindset bij kijken. Oftewel, de gedachten en overtuigingen die jij hebt over opruimen. Als je je hele leven lang moeite hebt gehad met dingen weg doen, dan wordt het écht niet als vanzelf makkelijk als je met de Konmari methode aan de slag gaat. Wees je bewust van hoe jij denkt over spullen – en of het nodig is om dat te veranderen om jouw opruimdoelen te bereiken.

Wees je bewust van hoe jij denkt over spullen – en of het nodig is om dat te veranderen om jouw opruimdoelen te bereiken.

Heb een plan voor wat je wegdoet

Marie Kondo heeft het in haar boek (en serie) vaak over ‘vuilniszakken wegdoen’. En hoewel dat natuurlijk een optie is, wil ik je wel meegeven dat er genoeg andere opties zijn dan het gewoon maar in de prullenbak donderen. Kun je het wellicht kwijt aan een tweedehands winkel, kun je het verkopen, of kun je het doneren aan mensen die jouw spullen juist goed kunnen gebruiken?

Maak bij het opruimen een scheiding tussen de spullen die geen tweede leven meer voor zich hebben (ze zijn dusdanig kapot of vies), en spullen die dat nog wel hebben.

Heb een werkwijze voor hoe je omgaat met nieuwe spullen

ALS je huis helemaal opgeruimd is, dan wil je dat natuurlijk zo houden. En er is eigenlijk één ding dat daarbij maar roet in het eten kan gooien: nieuwe spullen. Want die maken jouw collectie spullen weer groter. En dus is het meest waardevolle wat je aan het eind van je opruimproject kunt doen, een plan maken om slim om te gaan met nieuwe spullen en het bij te houden. Zodat je NOOIT meer een volledig opruimproject hóeft te doen.

In de online cursus Begin jouw opgeruimde leven vind je daarvoor een stap voor stap werkwijze, om het wekelijks en maandelijks bij te houden. Ook gaan we hierin aan de slag met bewust tijd en energie vrijmaken voor opruimen én het hebben van een goede opruim mindset. Is het misschien iets voor jou? Lees meer op de cursus pagina:

 

En dus is het meest waardevolle wat je aan het eind van je opruimproject kunt doen, een plan maken om slim om te gaan met nieuwe spullen en het bij te houden. Zodat je NOOIT meer een volledig opruimproject hóeft te doen.

Aan de slag met de Konmari methode?

Wil je aan de slag met de Konmari methode en Marie Kondo’s boeken? Je vindt ze op Bol.com:

Een goed begin maken met opruimen?

Wil je aan de slag gaan met opruimen, maar zie je door alle tips het stappenplan niet meer voor je? Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt daarbij helemaal gratis het PDF stappenplan Beginnen met opruimen, zodat jij snel en simpel kunt beginnen!

Meld je aan voor mijn e-mails en krijg gratis toegang tot het Stappenplan Beginnen met Opruimen!

Wil je graag opruimen, maar ga je nooit aan de slag? Of begin je wel eens, maar loop je dan altijd vast? Ik ga jou helpen! In 8 stappen ga je jouw huis opruimen. Alle stappen vind je in een praktisch PDF stappenplan. Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt daarbij gratis toegang tot het stappenplan:

Dit artikel bevat affiliate links. Dat betekent dat als jij iets koopt, ik een percentage daarvan ontvang. Je betaalt daardoor nóóit meer en ik promoot alleen dingen waar ik zelf ook echt fan van ben. Lees ook mijn disclaimer.

 

Meld je aan voor mijn e-mails en krijg gratis toegang tot het Stappenplan Beginnen met Opruimen!

Wil je graag opruimen, maar ga je nooit aan de slag? Of begin je wel eens, maar loop je dan altijd vast? Ik ga jou helpen! In 8 stappen ga je jouw huis opruimen. Alle stappen vind je in een praktisch PDF stappenplan. Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt daarbij gratis toegang tot het stappenplan:

Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"

Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!

Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.

Plaats een reactie