Je hebt het gedaan: een prachtige planning gemaakt voor de komende maand of zelfs het komende jaar. Maar een week later klopt er al helemaal niets meer van. Een deel van wat erop staat is totaal onrelevant geworden en allerlei nieuwe taken ontbreken. Nog een week later heb je het idee dat je je planning wel de deur uit kan gooien. Wacht even! Er is een oplossing voor en dat is simpelweg: je planning bijhouden.
Planning
Bekijk de nieuwste artikelen over het maken van een goede en effectieve planning, en ga zelf ook aan de slag met je planning maken!
Je dag plannen: een paar grote taken of veel kleine taken?
Over plannen wordt veel geschreven en als er iets is waar veel tegenstrijdige tips over te vinden zijn, is het over hoeveel taken je op een dag kunt plannen en hoe groot of klein deze taken zijn. Vandaag lees je waarom je er voor beide wat te zeggen valt, zo kun je zelf kiezen waar jij voor gaat: een paar grote taken of veel kleine taken. Of voor de middenweg?!
Minicursus: van losse to do lijsten een overzichtelijke planning maken
Heb jij altijd veel te veel lijstjes en notities heeft met daarin allerlei dingen die nog gedaan moeten worden, tientallen briljante ideeën en van alles wat je nog moet vragen of vertellen tegen anderen? Dan is deze minicursus planning maken op jouw lijf geschreven. Maak korte metten met die chaos, en verwelkom overzicht in je leven!
Plannen met de prioriteitenmatrix
Heb jij altijd veel te doen, en vind je het lastig om te kiezen welke taken het belangrijkste zijn? Of wat je het beste eerst kunt doen? Dan is deze methode voor jou! De prioriteitenmatrix helpt je – de naam zegt het al – prioriteiten stellen op een enorm handige manier.
Planmethode: werk met een 3-taken-lijst
Schrap die lange to do lijst en focus op wat je écht wilt doen! Dat is het idee van de 3-taken-lijst. Deze blogpost is een hele dikke note to self, want ik maak altijd héél enthousiast lijstjes, om vervolgens nog niet eens de helft af te krijgen op een dag. Daarom bedacht ik deze methode, waarbij je focust op drie belangrijke taken per dag.
Hoe ik de Hema desk planner gebruik
Ik gebruik de Hema desk planner wekelijks om mijn weekplanning te maken. In dit artikel leg ik je uit wat de desk planner is en hoe ik de Hema desk planner gebruik, zodat je dit als inspiratie kunt gebruiken voor je eigen planning!
Eetplanning maken: waarom en hoe doe je het?
Een eetplanning is niets anders dan een planning van wat je de komende week gaat eten. Waarom zou je die maken? Waar moet je rekening mee houden bij het maken van een eetplanning? Dit zijn mijn tips!
Getting Things Done van David Allen: boek review en tips
Het boek Getting Things Done van David Allen is één van de meest bekende boeken over productiviteit. Het boek legt je uit hoe je productief te werk kunt gaan, voornamelijk aan de hand van een praktische methode. Ik vertel je meer over die methode, wat ik van het boek vond én wat voor mij de meest interessante tips waren.