Grip op je werk
Structuur workshop voor kleine teams
De praktische workshop om van eindeloze to-do’s te gaan naar een werkwijze die rust en focus brengt – die past bij elk teamlid én het team als geheel
Voor kleine teams van 2-6 personen, ondernemersduo’s of manager + assistent
Jij en je collega(‘s) lopen hier tegenaan:
Jullie worden overweldigd door de hoeveelheid e-mails, taken en ideeën
Er zijn véél dingen te doen en jullie zien door de bomen (alle losse taken) het bos (jullie prioriteiten en focuspunten) niet meer helder. De mailbox is overvol en alles lijkt belangrijk. Prioriteiten stellen is lastig omdat er zo veel te doen is.
Er worden regelmatig dingen vergeten
Er zijn misschien wel lijstjes, aantekeningen, documenten en planningen, maar ze geven niet het overzicht wat iedereen individueel én jullie gezamenlijk zoeken. Hierdoor geeft het juist onrust en wordt er veel in het hoofd bewaard – met als gevolg dat er wel eens wat vergeten wordt.
Er is geen uniforme werkwijze
Jullie werken op je eigen eilandje. Hierdoor zijn jullie niet goed van elkaars werk op de hoogte en/of zijn werkzaamheden niet altijd duidelijk verdeeld, waardoor er soms wat dubbel gebeurt of juist niet gebeurt. En hoewel ik fan ben van ieder wat persoonlijke vrijheid geven in het plannen (want je hebt zo je eigen voorkeuren in wat jou productief maakt) – zijn enige handvaten en afspraken binnen het team welkom.
Ieder teamlid werkt hard en doet zijn uiterste best, maar jullie willen enerzijds de koppen dezelfde kant op krijgen en het grote plaatje helder hebben, en anderzijds meer structuur om al die verschillende taken en verantwoordelijkheden in goede banen te leiden – persoonlijk én als team.
Dit gaat de workshop opleveren voor jullie team
De workshop gaat jullie team op deze 2 punten helpen:
Rust & overzicht met een concrete werkwijze
Als een kip zonder kop werken heeft nog nooit iemand de beste in zijn vak gemaakt. Om je beste werk te leveren heb je overzicht nodig, zodat je de rust en ruimte hebt om je te storten op datgene waarvoor je gaat werken. Hoe doe je dat? In deze workshop…
- Bepalen we een werkwijze om vanuit de doorlopende stroom van inkomende vragen, verzoeken en taken een planning te maken en het overzicht te behouden.
- Kiezen we met welke tools jullie als team gaan werken om te plannen en organiseren. Of hoe jullie de tool die er al is beter kunnen gaan benutten.
- Krijg je handvaten om slim om te gaan met aantekeningen, ideeën en andere losse flodders waarvan jullie nu denken “ik moet er later nog iets mee” of “waar laat ik dit”
Focus & tijd besparen dankzij doelen en prioriteiten
In de snelle, digitale wereld zijn er miljoenen mogelijkheden – en daarmee ook miljoenen dingen te doen. Dat dwingt elke werknemer om het kaf van het koren te kunnen scheiden en prioriteiten te stellen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In deze workshop…
- Gaan we kijken welke doelen en verantwoordelijkheden er zijn, zowel individueel als binnen het team – om vanuit dáár te gaan plannen en organiseren.
- Zorgen we dat de werkzaamheden van de teamleden inzichtelijk zijn én slim verdeeld worden
- Gaan jullie individueel en samen keuzes maken over wat er NIET (meer) gaat doen, om ruimte te maken voor wat er écht belangrijk is
Wie kan de Structuur Workshop het beste helpen?
De workshop is niet voor ieder team geschikt. Daarom stel ik een aantal voorwaarden waar jouw team idealiter grotendeels aan voldoet – anders zijn we geen match.
De workshop is geschikt voor:
- Kleine teams. Jullie gaan samen een aanpak voor de planning & structuur bepalen en krijgen van mij sturing en advies – en dit gaat het beste in een kleine(re) groep van 2 tot 6 personen. Dit kan bijvoorbeeld een klein team zijn met of zonder manager, of een manager met een assistent, of 2 ondernemers die intensief samenwerken.
- Met autonoom werkenden. Iedere deelnemer heeft de autonomie om zijn/haar eigen planning te bepalen en dag in te delen, en deze wordt voor maximaal 50% bepaald door afspraken (dat is nu zo of dat is waar je naartoe wilt werken).
- Die werken aan een doel. Werken om te werken kan leuk zijn en dan kan structuur helpen, maar nog liever hebben jullie een bepaald doel voor ogen – of willen jullie dat (weer terug) concreet maken – zodat jullie keuzes kunnen maken en prioriteiten kunnen stellen in de planning en structuur, die jullie gaan helpen om dit doel te bereiken.
- Die willen veranderen. Als jullie een ander resultaat willen, moeten jullie anders gaan werken. En dus werkt de workshop het beste als (bijna) ieder teamlid tegen concrete problemen aanloopt (dus niet: “het kan beter en ik wil wel wat tips” en wel: “dit gaat structureel niet goed en dus moet er iets veranderen”).
Ik geloof in de kracht van kleine teams,
waar elk teamlid autonoom kan werken aan zijn doelen en verantwoordelijkheden. Vrijheid en autonomie maken je werk leuk en uitdagend, maar samen kom je verder en daarvoor heb je een collega of mede-ondernemer. Ik werk al bijna 10 jaar in zo’n team (eerst fulltime, nu parttime) en ik ken als geen ander het reilen en zeilen. Maar ik weet ook wat de valkuil is: verzanden in alles wat er op je af komt, juist omdat je een klein team bent, en daardoor het overzicht kwijtraken. Doordat de prioriteiten vertroebelen en er geen werkwijze en structuur is. Ik geloof dat die twee ingrediënten, die je zowel op persoonlijk vlak als op teamvlak nodig hebt, ervoor zorgen dat elk teamlid zijn beste werk kan leveren en het meeste plezier uit zijn/haar werk haalt.
Dit zeggen anderen over mijn workshops:
“
Linda heeft ons op een hele duidelijke manier laten zien wat de mogelijkheden van Todoist zijn en vele handige tips gegeven. Hierdoor gebruiken we Todoist nu allemaal met veel plezier.
– Marit van Oort, Studio de Blieck, volgde een Todoist workshop op locatie
“
Mevrouw Structuur heeft mijn werkleven enorm verbeterd door structuur aan te brengen in mijn taken en mijn werkstress te verminderen. Haar praktische aanpak en concrete tips heeft het overzicht over mijn werkzaamheden en mijn zelfvertrouwen vergroot. Dankzij haar begeleiding werk ik nu met een betrouwbaar systeem dat mijn taken en deadlines bewaakt, waardoor de angst om iets te vergeten verdwenen is. Ik voel me efficiënter en rustiger, en kan Mevrouw Structuur van harte aanbevelen aan iedereen die een georganiseerde en stressvrije werkstijl wil ontwikkelen.
– Jos Huijbregts, volgde een Planning Workshop
Grip op je werk – Structuur Workshop voor Kleine Teams
De praktische workshop om van eindeloze to-do’s te gaan naar een werkwijze die rust en focus brengt – die past bij elk teamlid én het team als geheel
Wat kun je verwachten van de workshop?
Ik ben ervan overtuigd dat overzicht & structuur leiden tot meer plezier en voldoening ervaren tijdens je werkdag, en uiteindelijk ook meer resultaat behalen met je werk. Ik leg jullie uit waarom en we gaan aan de slag met kleine en simpele verbeteringen in de huidige werkwijze om dit te bereiken.
De workshop is speciaal bedoeld voor kleine teams van 2 tot maximaal 6 personen; bijvoorbeeld een klein team van collega’s, ondernemersduo’s/trio’s, of een manager en zijn/haar assistent(en)
De workshop is interactief: ik heb een presentatie klaarstaan, maar deze zit bomvol opdrachten voor het team en we gaan ook vooral in gesprek om de werkwijze te bepalen. Ik pas gedurende de dag de workshop aan met als doel dat elk teamlid aan het einde van de dag veel meer grip op zijn werk ervaart.
Even praktisch: De workshop vindt plaats bij jouw bedrijf op locatie, ik kom bij jullie langs. De workshop duurt van +/- 10.00 tot 16.00 met een lunchpauze tussendoor.
Dit zit er ook bij de workshop

Ik pas de workshop aan op jullie input
Voorafgaand aan de workshop stuur ik elke deelnemer een intake formulier. Hierin kan iedereen aangeven wat de grootste uitdagingen zijn waar diegene tegenaanloopt, en wat hij/zij graag wilt bereiken met de deelname aan de workshop. Dit houd ik in de gaten tijdens de workshop en bepaalt op welke onderdelen de focus komt te liggen.
Voor de workshop al beginnen met de Inzicht in je week opdracht
Ik zet elke deelnemer ook alvast aan het werk vóór de workshop, met een opdracht die inzicht gaat geven in de huidige werkstructuur. Dit kost elke deelnemer één werkweek ongeveer 15 minuten per dag – maar geeft mij veel info én de deelnemers al een eerste bewustzijn over hun huidige werkwijze.

Dia’s van de workshop als PDF
Na afloop van de workshop ontvang je van mij de dia’s die we tijdens de workshop doorlopen hebben als PDF bestand. Zo kan elk teamlid altijd even terugblikken op wat er aan bod gekomen is, en op die manier zichzelf opfrissen.
Optioneel: Individuele opvolgsessies
Ik wil dat je niet alleen aan het eind van de workshop structuur hebt aangebracht, maar dat je dit ook blíjft doen. Optioneel plannen we voor elk teamlid een 1-op-1 opvolgsessie in via videobellen, waarin je alle vragen en uitdagingen waar je in de praktijk nog tegenaanloopt, met mij kunt bespreken.

Hoi! Ik ben “Mevrouw Structuur”
Ik ben Linda Gommers en ik ben groot fan van structuur aanbrengen in de dagdagelijkse dingen – zoals je agenda, planning, mailbox, documenten en spullen. En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!
Ik geloof dat rust, overzicht en structuur voorwaarden zijn voor succesvol en met plezier werken én leven. Want van chaos en als een kip zonder kop werken wordt niemand gelukkig. Mijn doel is om jou en je team te helpen met het bepalen van een simpele, blijvende werkwijze voor meer structuur en overzicht, zodat het hele team meer rust ervaren en ruimte heeft om aan hun doelen te werken – en daardoor tijd bespaart, meer plezier in het werk ervaart én betere resultaten levert.
Mijn kracht ligt in de persoonlijk aanpak: ik wil graag elk teamlid een beetje leren kennen en samen naar een aanpak gaan die in jullie specifieke situatie het beste gaat werken. Want als ik iets geleerd heb van de individuen en teams die ik al geholpen heb, is het dit: als jij zelf niet denkt dat een bepaalde structuur je gaat helpen – dan gaat ‘ie je ook niet helpen.
Dit zeggen anderen over mijn workshops:
“
In eerste instantie duizelde alle hulpprogramma’s mij aan het begin van de ochtend. Door het daar over te hebben en kort te sparren en ook ruimte te krijgen mijn eigen systeem te vinden, werd het voor mij duidelijk. Aan het einde van de dag, had ik een opgeruimd postvak en meer structuur in mijn werk gecreëerd. Het heeft mij tot nu toe geholpen om een vernieuwd werkritme/planritme te vinden. En een opgeruimd postvak brengt zo veel rust. Net als het gelijk afhandelen en plannen van mail. Maar sowieso: Dank je wel! Je hebt mij met de workshop handvaten gegeven om de chaos in mijn mailbox tot rust te brengen. Door het overzicht, dat hierdoor ontstaat, krijg ik meer inzicht in hoeveel tijd mijn werkzaamheden kosten. Dat geeft ook al interessante inzichten.
– Natasja van der Heijden, volgde een Planning Workshop op locatie
“
Ik vond het een erg fijne cursus. Omdat ik vaak zelf druk ben met mijn werk, keek ik vaak niet objectief naar mijn werkwijze. Het is fijn als iemand hiernaar kijkt en advies kan geven hoe je dingen efficiënter en gestructureerd kan doen.
Ik vond dat je de juiste vragen stelde aan mij tijdens de cursus waardoor ik zelf ging nadenken hoe ik het beter kan aanpakken. We hebben gezocht naar dingen die werken voor mij. Ik denk dat dat erg belangrijk is. Voor mij is het nu laagdrempelig om mijn documentatie en planning bij te houden.
Het is hier vaak erg hectisch op het werk waardoor het soms lastig is om grip te krijgen op je taken op de dag. Nu heb ik het gevoel dat ik zelf de controle heb en veel productiever werk.
– Peter de Leeuw, volgde een Structuur Workshop Dag
Veelgestelde vragen
Kan het ook in een dagdeel? Het is lastig om een hele dag vrij te maken.
Heel eerlijk: als jullie te druk zijn om een workshop te volgen die meer tijd moet opleveren, is dat JUIST alleen maar een signaal dat jullie ‘m nodig hebben en een hele dag moeten vrijmaken. Tijdens de workshop kunnen we focussen op dat jullie extra kritisch moeten zijn op wat er op ieders bordje ligt. (Maar laat ik realistisch blijven: als het écht teveel is, kan de conclusie ook zijn dat een nieuwe collega nodig is óf de werkwijze radicaal anders moet)
En dan even praktisch: in mijn ervaring is een hele dag nodig om de tijd en ruimte te hebben om keuzes te maken en veranderingen door te voeren. En een lunchpauze is fijn om het even te laten bezinken.
Wij hebben nu totaal geen planning hulpmiddel of werkwijze (of we zijn niet tevreden met wat we nu hebben). Is de workshop dan voor het team geschikt?
Ja, zeker. De tools bespreken we tijdens de workshop. Heel vaak is de conclusie dat er meer kan dan je denkt met de tools die er al wél zijn – als je er maar een werkwijze voor hebt. Maar ik kan jullie ook adviseren over een nieuwe/alternatieve tool – en over of een tool wel nodig is.
Wel is het goed om te beseffen dat dit geen workshop “hoe werkt Microsoft Planner / Todoist / [vul tool in]” is. Ik geloof namelijk dat de werkwijze, de manier waarop je een tool gebruikt, veel belangrijker is. Dáár ligt de focus op, en niet op alle tips & trucks van een tool kennen – die je vervolgens niet gebruikt omdat je er geen werkwijze voor hebt.
De teamleden zijn niet (allemaal) heel digitaal vaardig. Is dat een probleem?
Digitale vaardigheid is enorm waardevol als je op de computer werkt en op een effectieve manier meer overzicht wilt creëren. In een groepsworkshop is er niet de ruimte om met ieder teamlid enorm goed mee te kijken. Wel is het mogelijk om na afloop van de workshop nog één of meerdere sessies met individuele teamleden te plannen, digitaal via videobellen, waarbij ik de nodige ondersteuning bied.
Wil je dat ik écht 1-op-1 meekijk en je aanleer hoe je bijvoorbeeld Microsoft To Do kunt gebruiken, dan is een 1-op-1 Planning Workshop Dag geschikter.
Ons team zit net wat anders in elkaar dan je beschrijft, of we hebben specifiek advies nodig vanwege het werk wat wij doen. Is de workshop dan geschikt?
Wat je op deze pagina leest is de insteek die ik aanhoud bij elke workshop die ik geef. Maar tegelijkertijd ben ik groot voorstander van een aanpak en werkwijze op maat. Dat betekent dat ik graag met je bespreek wat jullie situatie is, en áls we de workshop gaan doen, ik ALLE teamleden om input vraag, zodat ik de focus van de workshop kan aanpassen op waar jullie het meeste ondersteuning en advies bij kunnen gebruiken.
Op welke termijn is het mogelijk om de workshop in te plannen?
Afhankelijk van hoe ver mijn agenda en planning gevuld zijn, kan de workshop plaatsvinden vanaf minimaal 1 maand na ons eerste contact en vanaf minimaal 3 weken na akkoord op het voorstel. In het kennismakingsgesprek kunnen we eventueel gewenste data bespreken. Indien mijn agenda al verder gevuld is, dient de workshop verder vooruit gepland te worden. Soms zit mijn agenda tot 4 maanden vooruit al vol. Plan dus vooral z.s.m. je kennismaking ;-).
Wat is het verschil tussen de deze workshop en de Planning Workshop Breda?
Deze workshop is 100% gericht op jou én je collega’s, en hoe jullie enerzijds individueel kunnen werken met meer structuur & overzicht, en anderzijds beter kunnen functioneren als team, dankzij meer structuur & overzicht.
De Planning Workshop Breda is voor individuele deelnemers die bij verschillende bedrijven werken. De inhoud is vergelijkbaar, maar omdat de functies van de deelnemers uiteenlopend zijn kan ik niet de diepte ingaan op individuele taken en verantwoordelijkheden, en gaan we ook niet in op de onderlinge samenwerking of doelen waar jullie gezamenlijk aan werken.
Waar geef je deze workshop? Kom je naar mijn bedrijf toe?
Ik kom uit omgeving Breda en geef de workshop in heel Nederland en Vlaanderen. Wel reken ik altijd reiskosten, en vanaf 50 km ook reistijd. De exacte kosten vind je in het voorstel wat je van tevoren van mij ontvangt.
Heb je nog meer vragen? Bekijk ook de algemene veelgestelde vragen. Vind je daar ook je antwoord niet? Neem contact met mij op en ik help je graag verder.
Kom ik bij jouw team langs en gaan we meer structuur aanbrengen?
Dit zijn de mogelijkheden:
Structuur Workshop voor Teams
Kennismaking + voorstel op maat
Voorafgaand een intake formulier + inzicht in je week opdracht
Hele dag interactieve workshop bij jullie op locatie
Dia’s na afloop
€ 2.250
excl. btw en reiskosten/reistijd
Structuur Workshop voor Teams Plus
Alles van de Structuur Workshop voor Teams, plus:
3x maandelijkse implementatie/ opvolgsessie(s) van 30 min – 1 uur met elk teamlid individueel, digitaal via videobellen
€ 2.125
+ € 375
per teamlid
excl. btw en reiskosten/reistijd
Plan vrijblijvend een kennismaking
Is de Grip op je Werk Structuur Workshop voor Teams misschien iets voor jou en je team? Plan vrijblijvend een kennismakingsgesprek van 15-30 minuten in mijn agenda. Hierin leer ik je graag een beetje kennen, en bespreken we de mogelijkheden voor een workshop!
Kun je niet op de beschikbare tijdstippen? Vul dan het formulier in onderaan de kennismaking pagina.